Kommentti: Asiantuntijan varoitus kävi toteen – Kalle Rovanperä teki ääriharvinaisen tempun

Kalle Rovanperä joutui rajuun väistöliikkeeseen – gnuu seikkaili keskellä tietä 1:09
Kalle Rovanperä ei ollut tästäkään moksiskaan – gnuu ilmestyi eteen 159 kilometrin tuntivauhdissa

Kenian MM-rallin voittoon ajaneen Kalle Rovanperän suoritus tarjosi hieman toisenlaisen näkökulman rallin MM-sarjan ympärillä toisinaan käytävään lähtöpaikkakeskusteluun, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Kuusi pätkää, kuusi pohja-aikaa. Rovanperä otti muilta luulot pois heti Safari-rallin ensimmäisenä ajopäivänä. Yleiskilpailun johtomarginaali päivän päätteeksi oli 56,9 sekuntia tallikaveri Elfyn Evansiin nähden.

Näiden sekuntien turvin Rovanperä saattoi rallin pisimpänä päivänä eli lauantaina säädellä vauhtiaan niin, että onnistui välttämään ongelmat, joita kaikilla muilla kuljettajilla – upeaa alkukautta ajavaa M-Sportin Adrien Fourmaux'ta lukuun ottamatta – tuntui riittävän hänenkin edestään.

Rovanperän ainoa vastoinkäyminen koko viikonloppuna oli se, että häneltä lähti perjantain ensimmäisellä erikoiskokeella rengas vanteelta – ja silti hän oli kyseisen pätkän nopein.

Tähän vuoteen lähdettäessä yksi Rovanperän kannalta houkuttelevista näkymistä oli se, että vain noin puolet kaudesta ajamalla hänelle tarjoutuu varsinkin sorakisoissa lähtökohtaisesti parempi lähtöpaikka kuin sarjan kärkikuljettajilla. Nykyinen, yhtäjaksoisesti vuodesta 2014 lähtien käytössä ollut sääntö määrittää ensimmäisen ajopäivän lähtöjärjestyksen MM-pisteiden mukaan.

Perjantain pohja-aikaputkellaan Rovanperä näytti, miten tilanne käytetään seitsemänneltä lähtöpaikalta oikeaoppisesti hyväkseen. Kyseessä oli viimeisten 10 vuoden aikana vasta toinen kerta, kun yksi ja sama kuljettaja vie ensimmäisen täyden ajopäivän kaikki erikoiskokeet nimiinsä. Edellisen ja tähän saakka ainoan kerran näin oli tapahtunut vuonna 2016 Korsikalla, kun Sébastien Ogier murskasi muut Volkswagenilla.

MM-sarjan tiimoilta on tasaisin väliajoin keskusteltu siitä, pitäisikö lähtöjärjestystä määritettäessä kokeilla vuosilta 2012–2013 tuttua formaattia: soraralleissa ajetaan karsinta-ek, jonka jälkeen lähtöpaikat valitaan paremmuusjärjestyksessä.

MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen tyrmäsi ehdotuksen Rovanperän ylivoimaan vedoten jo viime syksynä, ja nyt nähtiin miksi – olkoonkin, että karsinta-ek-säännöllä Rovanperä tuskin olisi saanut Keniassa yhtä suurta lähtöpaikkahyötyä suhteessa muihin kärkikuljettajiin kuin hän nyt sai.

Toisaalta Rovanperä oli perjantaina 0,43 sekuntia kilometrillä nopeampi kuin kukaan muu, ja se on nyky-MM-sarjassa ikuisuus oli lähtöpaikka mikä hyvänsä.

Kalle Rovanperä voittoon Kenian MM-rallissa ylivoimaiseen tyyliin! 2:49
Kalle Rovanperä voittoon Kenian MM-rallissa ylivoimaiseen tyyliin! Omista ykkössijansa ystävälleen haastattelussa. 

Lue myös:

    Uusimmat