Tuskin kukaan uskalsi unelmoida, että Tommi Mäkisen Keski-Suomen Puuppolasta pyörittämä rallitiimi pystyisi voittamaan jo toisessa kilpailussaan. Ei edes tallipomo Mäkinen tai Jari-Matti Latvala.
Mutta näin vain kävi. Ja millä tavalla voitto tulikaan Ruotsissa. Kärkikuljettajista Latvalan edeltä putosi ainoastaan Hyundain Thierry Neuville, mutta muilla ei ollut asiaa Latvalan vauhtiin varsinkaan sunnuntain erikoiskokeilla.
Toyota Gazoo Racingin pääkallopaikka sijaitsee Nelostien varrella hieman Jyväskylästä pohjoiseen. Kun Mäkinen sai Toyotan ralliprojektin käsiinsä yhtiön pääpomolta Akio Toyodalta kesällä 2015, projektille löytyi enemmän epäilijöitä kuin uskojia.
Ihmetystä herätti etenkin se, että Toyoda vei ralliprojektin saksalaiselta Toyota Motorsport GmbH:lta (TMG), ja ojensi ohjat Mäkiselle, jonka tiimi aloitti Yariksen rakentamisen täysin puhtaalta paperilta vain puolitoista vuotta ennen debyyttiä. TMG alennettiin Mäkisen alihankkijaksi moottoripuolelle, ja tiettävästi Puuppolan ja Kölnin välit eivät olleet täysin kunnossa projektin alkuvaiheilla.
Lisäksi Mäkisen tiimistä lähti avainhenkilöitä auton suunnitteluvaiheessa. Tässä vaiheessa heräsi epäilyksiä siitä, saadaanko Mäkisen autopajalla kasaan kunnollista rallipeliä.
Saatiinpa hyvinkin. Siitä saatiin osoitus viimeistään tänä viikonloppuna Värmlannin lumiränneissä.
Tämän ei pitänyt olla mahdollista, mutta näin vain Mäkinen, Latvala ja kumppanit juhlivat voittoa. Tuskinpa Latvalaakaan enää harmittaa, että hän jäi viime kauden jälkeen ilman tallipaikkaa Volkswagenin vetäydyttyä sarjasta.