Vajaat kaksi viikkoa sitten ajetun Belgian MM-rallin huoltoalueella pystyi bongaamaan tutut kasvot, joita ei ollut hetkeen näkynyt MM-osakilpailussa Suomen ulkopuolella.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen oli paikalla Ypresissä seuraamassa, kuinka hänen entinen tiiminsä pärjää maailmalla.
– Emme ole aiemmin käyneet täällä, joten tulimme katselemaan ja morjestamaan vieraita, Toyotan vaatetuksessa ollut Mäkinen kertoi.
LUE MYÖS: Onko tässä ralliautoilun tulevaisuus? Jari-Matti Latvala avaa Toyotan kehityssuunnitelmia – "Hyvin mielenkiintoinen konsepti"
Toyota palasi Mäkisen johdolla rallin MM-sarjaan kaudella 2017. Mäkisen alaisuudessa talli saavutti kaksi kuljettajien maailmanmestaruutta ja yhden valmistajien MM-tittelin.
Mäkinen jätti tallipäällikön tehtävät kauden 2020 päätteeksi, kun Toyota otti WRC-ralliprojektin kokonaan haltuunsa. Kauden 2020 päätöksen jälkeen Mäkinen ei ollut vieraillut ulkomaisissa MM-ralleissa – ennen Belgiaa.
Edellisestä visiitistä oli vierähtänyt jo sen verran, ettei Mäkinen meinannut muistaa, missä MM-rallissa hän oli viimeksi ollut paikalla ulkomailla.
– Viimeinen oli tuo, tuo, tuo… Italian kisa…
Monza?
– Joo, Monzan kisa silloin, kun lopetimme (joulukuussa 2020). Korona-aika sotki niin kauhean paljon, ettei oikein ollut kiinnostusta lähteäkään, Mäkinen sanoi.
– Josko tilanne lähtisi pikkuhiljaa normalisoitumaan. Jos kaikki menee ihan ok, eikä mitään tapahdu ja Japanin kisa ajetaan, niin Japaniin olemme ilmeisesti menossa.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala haluaa vielä kerran MM-rallinäyttämölle – "Se olisi saatava täyteen"
Belgiassa Mäkinen pääsi tapaamaan muun muassa Toyotan pääjohtajan Akio Toyodan, joka aikoinaan antoi japanilaisvalmistajan WRC-projektin Mäkisen vedettäväksi.
Paikalla oli Toyotan vermeissä myös toinen nelinkertainen maailmanmestari, Mäkisen tavoin Keski-Suomesta kotoisin oleva Juha Kankkunen, joka promosi Ypres-rallissa Toyotan vedyllä kulkevaa konseptiralliautoa.
– Juha sanoi, että se oli vähän tehokkaampi kuin bensa-auto, vääntävämpi.
– Juhan kanssa me soitellaan aina välillä, mutta yhteydenpito ei ole jatkuvaa. Kummallakin tuntuu olevan omia kiireitään. Just tuossa todettiin, että voi perkele, kun olisi pitänyt tulla käymään, mutta aina tuntuu olevan kiirettä, Mäkinen hekotteli.
Mäkinen jäi Toyotan leipiin vielä sen jälkeen, kun hän siirtyi syrjään tallipäällikön paikalta. Hänet nimitettiin Toyotan moottoriurheilupuolen neuvonantajaksi, mutta koronan vuoksi hommat putosivat heti minimiin.
Mäkisen mukaan hänen tittelinsä on yhä sama.
– No joo. Mutta en tietysti ole tässä suoraan (WRC-tallissa), vaan tuolla autotehtaalla, Mäkinen kuittasi.