Toyota teki hämmentävän ratkaisun, kun se päästää 38-vuotiaan Jari-Matti Latvalan Rally1-auton rattiin Suomen MM-osakilpailussa elokuussa. Tapaus nostaa ilmoille myös suuria kysymyksiä Latvalan todellisesta roolista sarjaa hallinneen Toyotan tallipäällikkönä, kirjoittaa MTV Urheilun Ossi Karvonen.
Kuvittele, että sinulla on päivätyössäsi edessä yksi vuoden tärkeimmistä viikoista. Firmasi jokainen osasto on viritetty huippuunsa mahdollisimman hyvän tuloksen saavuttamiseksi. Sitten saat tiedon, että yhtiösi pomo, jonka alaisuudessa on kymmeniä, jopa satoja ihmisiä, on päättänyt palata vanhaan työhönsä tuona elintärkeänä viikkona, koska hän haluaa toimia pestissä vielä kerran ennen kuin täyttää 40 vuotta.
Tämä herättäisi allekirjoittaneella ainakin pari kysymystä.
Ensinnäkin: Mitä helvettiä?
Ja toiseksi: Tarvitaanko tämän pomon työpanosta lainkaan, jos tällainen puuhailu on ihan ok?
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala sai tiukan vaatimuksen MM-ralliin – "Se oli minun ehtoni, että siihen kyytiin lähden"
Jari-Matti Latvalan ajaminen Jyväskylän MM-rallissa on hyvää pr:ää. Se on sitä varsinkin Suomen MM-osakilpailulle, mutta osittain myös Toyotalle. Tallin maailmanmestari Kalle Rovanperä on suomalaisfanien uusi silmäterä, mutta Latvalallakin on edelleen paikkansa kotimaisten ralli-ihmisten sydämissä.
Hänen vauhtinsa yli kolmen vuoden WRC-tauon jälkeen kiinnostaa, minkä lisäksi hän ajaa ensi kertaa Rally1-autolla MM-sarjaa.
Siinäpä ne positiiviset.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Ratkaisu asettaa Toyotan ennen kaikkea epäedulliseen valoon.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan yllätyspaluu herättää asiantuntijassa ristiriitaisia ajatuksia: "Miten pystyy tekemään rennon suorituksen?"
Kun Toyota tiedotti Latvalan seuraavan Tommi Mäkistä tallipomona loppuvuodesta 2020, samalla selvisi, että rallitallin johtajuus jaetaan jatkossa kaikkiaan neljän ihmisen kesken. Latvalan lisäksi vastuupesteihin nimettiin Kaj Lindström, Tom Fowler ja Yuichiro Haruna.
Puheet ralliympyröistä kertovat, että varsinkin Lindströmin rooli on vuodesta 2021 lähtien ollut Toyotan MM-tallin sisällä valtava.
Se, että urallaan 209 MM-osakilpailua ajanut Latvala kilpailee Suomen MM-rallissa, kertoo julkisuudessa tallipäällikkönä esiintyvän ex-tähtikuskin roolista tiimipomona aivan toista.
Toisaalta tämä ei tule yllätyksenä, sillä kun MM-rallikuskit kilpailivat pisteistä Italiassa kesäkuussa 2022, tallipomo Latvala ajoi kokeilumielessä vetyautolla 24 tunnin kisaa Japanissa.
Juttu jatkuu kuvan alla.
LUE MYÖS: Paluun MM-ralliin tekevä Jari-Matti Latvala paljastaa, miten sai Toyotan ison pomon hyväksymään unelmakuvionsa: "Se tuntuu epätodelliselta"
Tuolloin samassa autokunnassa Latvalan kanssa oli myös Toyotan puheenjohtaja Akio Toyoda, joka on kertonut hurmioituneensa Latvalasta jo kaksikon ensitapaamisessa vuonna 2014. Toyoda on aina ylistänyt suomalaista vuolaasti.
Sama mies siunasi myös Latvalan paluun ykkösluokan auton rattiin Jyväskylässä.
Eikä tässä vielä kaikki. Toyoda on luvannut hoitaa Latvalan työt tallipomona Suomen MM-rallissa.
Tallipomo kuskiksi. Puheenjohtaja tallipomoksi. Näin Toyotalla, joka puolustaa kahta peräkkäistä tuplamestaruutta.
0:46