Vuoden 2016 F1-autojen aikakautta on takana 36 tuntia. Ensimmäisistä testeistä, etenkään niiden kierrosajoista, ei voi vetää kovinkaan pitkällemenneitä johtopäätöksiä, mutta jotain neljästä päivästä voi tulkita.
Ensinnäkin, Mercedeksen juna puskee raiteillaan sairaalloisella varmuudella. Kaikki näyttää olevan niin tanakasti kohdallaan, että muilla saattoi tulla jo nyt epätoivon surua puseroon. Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ajoivat hämmentävän määrän kilometrejä, eikä missään näyttänyt olevan mitään vikaa.
Mercedes on niin vahva, että heillä on ollut aikaa kehittää uusia, pitkälle kehitettyjä innovaatioita, kun muut ovat hioneet perusasioita kuntoon. Mercedes toi jokaisena testipäivänä autoon jotain uutta; W-lattian, uuden keularatkaisun S-putkineen sekä uudistetun etusiiven. Näillä pikkuasioilla hopeanuoli hiotaan niin kovaan kuntoon, että muiden tehtävä etumatkan kuromisessa vaikuttaa vielä haastavammalta kuin viime kauden lopussa tuntui. Kuskikaksikko sai vain nauttia ja kehua tallia siitä, mitä heidän käyttöönsä on annettu.
Toiseksi, tulokas ei ole mikään vitsi. Haas-tallin johtohenkilöillä on vankka kokemus moottoriurheilusta, hyvät kuljettajat ja etenkin perustaja Gene Haas tietää mistä on kyse. Muutkin tallit huomasivat, että jenkkitalli pystyy heti alusta asti samanlaisiin suorituksiin kokeneempien kanssa ja tunnelma tallin ympärillä oli todella lupauksiaherättävä. Lastentauteja, kuten Romain Grosjeanilta pudonnut etusiipi, ilmenee, mutta auto näyttää toimivan kuten pitääkin. Tulokas tulee yllättämään monet.
Kolmanneksi, joko taas? Näin saattoi moni Kimi Räikkösen kannattaja ajatella, kun epäonni tuhrasi suomalaisen molemmista ajopäivistä lähes puolet. Ongelmat ovat normaaleja testeissä, mutta jotenkin mystisesti se epäonni tuntui seuraavan viime kaudelta Räikköstä, kahtena ensimmäisenä päivän kun tallikaverilla ei ollut mitään hämminkiä. Räikkönen ei itse ainakaan julkisesti hätkähtänyt, mutta hän ei saanut testistä kaikkea hyötyä irti. Tärkein tuntuu kuitenkin olevan kunnossa: auto on parempi kuin viime vuonna. Näin sanoi sekä Räikkönen että tallikaveri Sebastian Vettel. Ferrari pystyi tekemään nopeita kierroksia ja lähes olemattomalla säätämisellä SF16-H toimi radalla. Onko kehitys riittävä Mercedeksen haastamiseen, on eri kysymys.
Neljänneksi, tuntuu toimivan myös Valtterilla. Bottaksen testipäivät olivat kutakuinkin ongelmattomia ja auto oli hänen mielestään parempi kuin viime vuonna. Bottas selvitti tyhjentävästi MTV Sportille, miten aiempien vuosien ongelmakohtia on saatu parannettua. Nyt auto pysyy tiessä myös hitaiden mutkien aikana. Niissä tappiota on tullut muille. Perusasiat ovat kunnossa, ensi viikolla on aika näyttää iskukyky.
Viidenneksi, kilpailu kovenee. Yleisesti katsottuna jokaisen tallin luotettavuus on hallussa. Oikeastaan kenenkään muun kuin Fernando Alonson toinen ajopäivä ei mennyt kokonaan ohi, ja 11 tallista yhdeksän sai ainakin yhden yli 100 kierroksen päivän. Säännöt ovat nyt kolmatta vuotta samansuuntaiset, joten talleilla on homma hallussa, eikä ylitsepääsemättömiä ongelmia enää ole.
Siitä on seurannut se, että moni talli on voinut keskittyä omien heikkouksiensa ratkomiseen. Vaikka viime kauden jälkeen mietittiin lähinnä sitä, pystyykö Ferrari haastamaan Mercedeksen nyt paremmin, todellisuudessa suuri muutos on se, että ennakkosuosikin takana on nyt entistä kovempi kilpailu. Ferrari ja Williams saavat ensi kaudella riesakseen varmuudella Red Bullin, kenties Force India ja Lotus-kauden jäljiltä uusilla kasvoilla esiintyvä Renault'kin härnäävät ainakin joissain kilpailuissa. Neljän päivän perusteella ennustaminen on hankalaa, mutta ensi viikolla ja etenkin Melbournen avauskisassa on jännittävää nähdä kuinka kireälle taistelu yltyy. Kun kaikki menevät eteenpäin, erot pienenevät ja eteen tulee kilpailuja, joissa voimasuhteet heilahtelevat. "Ohi-kisoja" ei voi enää tulla kärkitalleille, mahdollisuuksien hyväksikäyttäjiä on enemmän ja he ovat paremmin hereillä.
Kuudenneksi, mitä tekee Sauber? Viime kaudella nimenomaan alkupään kisoista tärkeitä pisteitä napsinu sveitsiläistalli oli ainut, joka testasi viime vuoden autolla. Marcus Ericsson ja Felipe Nasr keräsivät paljon kierroksia ja arvokasta dataa, mutta jääkö talli armotta muista jälkeen? Uusi auto saadaan onneksi radalle tiistaina, jolloin nähdään suuntaa siitä, onko edessä tuskien taival vuonna 2016.
Ja vielä lopuksi, Alonso pysyy Alonsona. Puheet pysyvät kovina, vaikka takana on uran kamalin kausi. Onko McLarenin runko todella toukokuussa koko paddockin paras, kuten Alonso väittää? Oli miten oli, matka on vielä pitkä. Mutta ai niin, McLarenhan peittoaakin Mercedeksen vasta vuonna 2017.