Ferrarin nousu F1-sarjan johtavaksi tiimiksi voi hyvinkin tapahtua tällä kaudella, mutta Mercedeksen puheet italialaistiimin etumatkasta voidaan tässä vaiheessa leimata lähinnä mainospuheeksi.
Lewis Hamilton julisti jo melko varhaisessa vaiheessa Ferrarin olevan ehkä puoli sekuntia Mercedestä edellä. Samaa mantraa hän toisti myös Barcelonan talvitestien viimeisenä ajopäivänä, mutta lisäsi hetken kuluttua, ettei kukaan pysty pelkän GPS-datan perusteella tulkitsemaan vastustajien menosta yhtään mitään.
– On mahdotonta sanoa, millä bensamäärällä tai moottoriasetuksilla he ajavat. He ovat esimerkiksi suorilla nopeampia kuin me. Se voi johtua siitä, että heillä on autoissaan taipuisat siivet, joita heillä on aiemmin ollut. He ovat myös voineet ottaa moottorista enemmän irti. Tai sitten heillä on yleisesti vähemmän ilmanvastusta ja meillä enemmän painoa.
Niinpä niin. Puoli sekuntia nopeampia. Testien viimeisen tunnin aikana Hamilton iski tauluun ajan, joka jäi uupumaan vain kolme tuhannesosaa Sebastian Vettelin viikon pohja-ajasta.
Tämä asetelma toki kelpaa Mercedekselle aivan hyvin. Jo senkin takia, että tiimi voisi lähteä kerrankin kauteen ilman suurimman ennakkosuosikin taakkaa, mutta myös markkinointimielessä. Tasaisempi mestaruustaistelu on aina parempi kuin ne neljä ensimmäistä mestaruutta, jotka tiimi voitti liiankin helposti.
Taistelu on silti kivaa vain niin kauan kuin pystyy voittamaan mestaruuden kauden päätteeksi.
***
Kaksiviikkoiset testit on nyt ajettu, ja voittajia kymmenen tiimin joukosta löytyy paljonkin. Luotettavuusongelmista kärsivät lähinnä pari päivää startista myöhästynyt Williams, vähille kierroksille jäänyt Racing Point (siis entinen Force India) ja ajoittaisia tekniikkamurheita kokenut Haas.
Racing Pointin kohdalla ongelmien laajuudesta ei silti ole täyttä selvyyttä. Hauleja pitäisi taas olla pankkitilillä, joten vähiin jääneet kilometrit herättävät hiukan ihmetystä.
Red Bull -leirissä kaikki näyttää varsin hyvältä, vaikka kovimmat kierrostykitykset jäivätkin tekemättä – osittain Pierre Gaslyn parin ulosajon takia. Siirtymä Hondan moottoreihin näyttää silti testien valossa varsin mutkattomalta, ja kakkostiimi Toro Rosson samalla myllyllä takomat alle 1.17:n kierrosajat kertovat myös varsin hyvästä iskukyvystä.
Renault’n tehdastiimiltä odotetaan Daniel Ricciardon kiinnittämisen jälkeen jo nousua palkintopallitaisteluun, mutta vielä touhu näytti Red Bullin tavoin kovin varman päälle vetämiseltä.
Entäs se Kimi Räikkösen Alfa Romeo? Kaiken hypetyksen jälkeen on vielä turha odottaa, että parin vuoden takaisesta lähes konkurssitilasta oltaisiin yhtäkkiä noustu voittajatiimiksi. Paljon on silti tapahtunut. Isot satsaukset näkyvät ennen kaikkea auton aerodynaamisessa suunnittelussa, jota kilpailijat katselivat heti avausviikolla kiinnostuneina.
Ylempään keskikastiin yltäminen voisi olla Alfalle hyvä tavoite tulevalla kaudella.