Vaikka käytännössä mikään ei ole muuttunut viimeisten 12 kuukauden aikana, Ferraria on vaikea uskoa siksi samaksi talliksi, jota kaikki pelkäsivät vuosi sitten. Nyt se onkin Ferrari, joka tuntuu pelkäävän kaikkea ja kaikkia, kirjoittaa Barcelonasta MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: FIA pani pisteen Ferrariin kohdistuville epäilyksille – erikoinen tiedote herätti vain lisää kysymyksiä
Riippumatta siitä, keneltä asiaa helmi-maaliskuussa 2019 kysyi, vastaus oli aina sama. Ferrari oli F1-sarjan suurin suosikki. Alla oli vakuuttava testijakso, joka päättyi Sebastian Vettelin kellottamaan pohja-aikaan.
Samaan aikaan Mercedes vaikutti olevan viiden tuplamestaruuden jälkeen hieman sivuraiteella. Testien alku oli haparoiva, ja W10-auton vauhti löytyi vasta aivan viimeisinä testipäivinä.
Sitten alkoi kisakausi, ja Mercedes karkasi välittömästi maisemaan. Muilla ei ollut mitään mahdollisuuksia.
Nyt asetelma on täysin päinvastainen.
Ferrari seilasi testiviikot läpi pääosin tutkan alla, huomaamattomasti, kun taas Mercedeksen uusi W11-auto keräsi näyttävimmät otsikot DAS-järjestelmineen kaikkineen.
Vettel, Charles Leclerc ja varsinkin tallipäällikkö Mattia Binotto toistelivat kyllästymiseen asti sitä, miten SF1000-auto on ainakin alkukaudesta auttamatta liian hidas: Mercedes on suuri suosikki, ja Red Bullkin on kehittynyt merkittävästi viime vuodesta – hemmetti vieköön, jopa Mercedeksen vanhan auton kopioineen Racing Pointin kanssa saattaa tulla tiukkaa.
Itse asiassa jos pelkkiä Ferrari-leiristä kantautuneita lausuntoja kuuntelee, Maranellossa pitäisi jo panikoida muustakin kuin koronaviruksesta.
Jokin ei kuitenkaan täsmää.
Kaikki alkoi tuulitunnelista
Ferrarin vaikeuksista tihkui ensimmäisiä tietoja jo hyvän aikaa sitten. Tallin sisäpiirissä sujuvasti uiskenteleva toimittaja Leo Turrini kertoi vuoden alussa, ettei tuulitunnelissa ollut saatu insinöörejä tyydyttäviä tuloksia.
Päivä kerrallaan on edetty tähän pisteeseen, eikä mikään ole muuttunut.
Väitetyt ongelmat tuntuvat silti sangen oudoilta, kun ottaa huomioon, etteivät myöskään säännöt ole muuttuneet. Auton suunnittelussa ei voi tyriä kovin pahasti; hyviksi ja toimiviksi havaitut elementit on haluttu säilyttää, heikkouksia on pyritty kehittämään.
Ferrarin kohdalla tämä on tarkoittanut sitä, että auton aerodynamiikkaa on uudistettu ja downforcea lisätty. Mutkanopeuksia halutaan nostaa viime vuonna ihastusta herättäneen suoranopeuden kustannuksella.
Mutta ovatko nämä sellaisia asioita, joissa Ferrari voi epäonnistua niin pahasti, että kehitys pysähtyisi totaalisesti? Vaikka Ferrari on Ferrari, jonka tiedetään toheloineen vuosien saatossa ties mitä, vastaus on yksinkertainen.
Eivät tietenkään ole.
Psykologiaa – mutta kenelle?
F1 on erikoinen maailma. Se, mitä asioista sanotaan julkisesti, ja se, miten asiat oikeasti ovat, menevät hämmästyttävän harvoin yksiin.
Ferrari käyttää vähättelevissä lausunnoissaan taitavasti hyväksi omaa mainettaan ikuisena epäonnistujana, mutta näin äärimmilleen vietynä tämä kaikki alkaa näyttää jo todella typerältä.
Kauniisti sanottuna kyse on psykologisesta pelistä.
Valtaosa meistä ihmisistä haluaa ihan luonnostaan uskoa, että meille puhutaan totta, uutta tietoa arvioidaan aina sen pohjalta, mitä asiasta ennestään ajatellaan, ja toistollakin on oma merkityksensä: mitä enemmän asiaa toistetaan, sitä todellisemmalta se alkaa vaikuttaa.
Se, keneen tällainen peli uppoaa, on kokonaan toinen juttu. Esimerkiksi Lewis Hamiltonin mukaan moinen puppu käy kaupaksi vain niille, joilla on "heikko mieli".
Ferrarin kovimmat kilpakumppanit Mercedes ja Red Bull eivät muuten todellakaan kuulu tähän joukkoon, mutta sillä ei olekaan väliä.
Kunhan yleinen ilmapiiri saadaan luotua halutunlaiseksi, se riittää Ferrarille.
Pettymyksen mahdottomuus
Minkälaiseksi se ilmapiiri sitten halutaan?
Sanotaan vaikka niin, että vuoden takainen pettymys oli Maranellossa valtava isku vasten kasvoja. On päivänselvää, että Ferrari haluaa välttää sen toistumisen kaikin mahdollisin keinoin. Sehän on jo markkinointimielessäkin painajainen, jos korskuva ori alkaakin tositilanteessa kompuroida.
Pelisuunnitelmaa on pitänyt viilata.
Kun kausi alkaa Australiasta – tai mistä ikinä – vähättelevät ennakkoarviot johtavat siihen, että Ferrari joko ylisuorittaa täysin odottamattomasti tai sitten se on juuri sillä tasolla, mitä Binotto, Vettel ja Leclerc ovat toistelleet.
Pettymyksen mahdollisuus on suljettu kokonaan pois.
Ei se, mitä, vaan se, miten
Mikäli tallin tilanteesta haluaa saada ennen kauden alkua mahdollisimman kattavan kuvan, on syytä katsoa asioita kokonaisvaltaisemmin: ei vain sitä, mitä sanotaan, vaan myös sitä, miten sanotaan.
Binotton, Vettelin ja Leclercin kehonkieli oli läpi talvitestien levollisen rauhallinen. Tallina Ferrari teki Barcelonassa juuri sen, mitä se oli tullut tänne tekemään: ajoi testiohjelmansa vakaasti ja päättäväisesti läpi, riippumatta siitä, mitä ympärillä tapahtuu.
Ei siinä ollut paniikista tietoakaan.