Pelkästään kahden F1-kauden viittä ensimmäistä osakilpailua tarkastelemalla Ferrarin alkukausi saattaa näyttää heikommalta kuin se todellisuudessa on.
Italialaistalli on viiden ajetun GP:n jälkeen MM-sarjassa toisena 109 pisteellä. Välimatkaa kärkitalli Mercedekseen on kertynyt 48 pisteen verran. Se voisi olla pahempikin ilman Mersu-kuskien Nico Rosbergin ja Lewis Hamiltonin keskinäistä kolarointia edellisviikolla Espanjan GP:ssä.
Vuosi sitten Ferrari oli jo avannut voittotilinsä viiden ensimmäisen osakilpailun aikana ja palkintopallisijoituksia oli kertynyt tilille viisi kappaletta. Nyt tallin suurin pettymyksen aihe on ollut, ettei voittoa ole vieläkään tullut – podiumpaikkoja on kuitenkin yksi enemmän, mistä on kiittäminen Kimi Räikköstä, joka on jo nyt tienannut tallilleen yhtä monta korokesijoitusta kuin koko viime kaudella yhteensä. Kaudella 2015 Ferrarilla oli viiden kisan jälkeen kasassa 132 pistettä ja eroa Mercedekseen oli kertynyt jo 70 pisteen verran.
Yksi merkittävä seikka on kuitenkin jäänyt huomioimatta kahden kauden suorituskykyä vertailtaessa: viime vuoden Maranellon kirkonkelloja kumisuttanut voitto tuli jo toisessa osakilpailussa Malesian GP:ssä, joka on tällä kaudella siirretty syksyyn. Näin ollen kausi on avattu radoilla, joilla Ferrari oli huomattavasti Sepangin rataa enemmän Mercedestä perässä myös viime vuonna. Sebastian Vettelin ottama voitto Malesiassa oli todellinen ihmeteko edelliskauden Mersu-ylivoiman jälkeen. Räikkönenkin olisi voinut taistella Rosbergia ja Hamiltonia vastaan kakkossijasta ilman alussa tullutta rengasrikkoa.
Tuon voiton jälkeen taistelu MM-sarjan voitosta käytiin enää kahden Mercedes-kuskin välillä, sillä Ferrari ei juuri onnistunut siirtämään Malesian vauhtiaan muille radoille ennen loppukesän ja alkusyksyn kilpailuita. Vaikka kisakalenterin muutos on ehdottomasti merkittävä syy siihen, miksi Ferrari ei ole vielä juhlinut voittoa, selittäviä tekijöitä löytyy muualtakin.
Ferrarilla oli varmasti oletettu, että välimatka Mercedekseen olisi kutistunut nykyistä enemmän. Räikkönen toisti viime vuoden kakkossijansa Bahrainissa, joka niin ikään sopii kuumissa olosuhteissa viihtyvälle Ferrarille, mutta ylimmälle korokkeelle ei tälläkään kertaa ollut asiaa. Sen sijaan edellisessä kisassa Barcelonassa sen voiton olisi jo pitänyt tulla, kun Mersun kolari jätti päävastustajan tyhjän maalin eteen. Sen maalipaikan Ferrari hukkasi, kun huono aika-ajotulos päästi Red Bullit edelle lähtöruudukossa. Red Bull yllätti Espanjassa Ferrarin housut kintuissa. Kisasunnuntaina Max Verstappen pystyi ajamaan täsmälleen samoja kierrosaikoja Räikkösen kanssa ja nappaamaan sillä uransa ensimmäisen GP-voiton.
Vaikka Ferrarin alkukausi tuntuu takapakilta viime vuoteen nähden, todellisuudessa välimatka kärkeen on kaventunut jonkin verran – sen kertoo jo Mercedeksen ajautuminen ensimmäisiin merkittäviin luotettavuusongelmiinsa koko valtakautensa aikana. Ongelmia on toki ollut myös Ferrarilla. Jos viime kauden viidessä ensimmäisessä kisassa tuli vain yksi keskeytys ja sekin johtui huolimattomuudesta varikolla, niin tällä kaudella tiimi on jäänyt kolmesti ilman pisteitä. Näistä kaksi on johtunut teknisestä viasta ja yksi vastustajan aiheuttamasta kolarista.
Kaikki ei kuitenkaan ole kiinni omasta kehityksestä, sillä Red Bullin nousu on osoitus sarjan kärkipään yleisestä tiivistymisestä. Ferrarin kannalta tuleva kisaviikonloppu Monacossa onkin todellinen tulikoe. Miten talli pystyy vastaamaan Red Bullin parantuneeseen vauhtiin tämän lempiratoihin kuuluvassa Monacossa?