Ferrarin kausi formula ykkösissä on ollut yksi suuri paradoksi: miten kymmenen kuivaa vuotta seuraavaa mestaruutta janonnut tiimi voi olla samaan aikaan kilpailukykyisempi kuin vuosiin, mutta silti enemmän Mercedestä perässä kuin vuosi sitten?
Jutun videolla Kimi Räikkösen myrtyneitä tunnelmia vuoden takaisesta Monacon GP:stä, jossa Sebastian Vettel ajoi hänen ohitseen voittoon Ferrarin suosiollisella avustuksella.
MAINOS
Monacon F1-viikonloppu
C Morella!Torstai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Monacon GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Monacon GP on F1-kaudelle iso etappi, josta kausi lähtee aina kunnolla käyntiin. Kalenteri on jo perinteisesti muotoutunut niin, että ensimmäiset isot päivityspaketit on ajettu sisään kahta viikkoa aiemmin Barcelonassa, minkä jälkeen voidaan jo hiukan alkaa ennustaa kesän käännekohtia.
Aiemmista vuosista poiketen tämä alkukausi on kuitenkin noudattanut erilaista kaavaa. Siinä missä Ferrari onnistui vuosi sitten eturivin naulaamalla ja lopulta kaksoisvoittoon ajamalla antamaan ensimmäisen kunnon näytteensä siitä, että se pystyy olemaan Mercedestä nopeampi, tänä vuonna se oli sitä Kataloniaan asti joka paikassa.
Siitä huolimatta olemme Barcelonan jälkeen tilanteessa, jossa Ferrari on viime vuotta selvästi kauempana maailmanmestaruudesta. Monacoon tultaessa Mercedeksen Lewis Hamilton johtaa kuskien MM-sarjaa 17 pisteellä ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä, kun vuosi sitten samaan aikaan Vettel oli kuusi pistettä edellä. Valmistajien sarjassa Mersu oli toukokuussa 2017 vain kahdeksan pistettä edellä Ferraria, kun tänä vuonna ero on jo 27 pistettä. Tämäkin siitä huolimatta, ettei Mersu kyennyt voittoon tämän kevään kolmessa ensimmäisessä kilpailussa.
LUE MYÖS: Mercedes pulassa Monacossa? – "Olen helvetin huolissani"
Yhdessä kisassa voi toki muuttua paljon ja kausi on pitkä – nämä latteudet pitävät aina paikkansa – mutta Ferrarin kannalta tämän hetken pistetilannetta huolestuttavampaa onkin se, mihin vaiheeseen kausi on tulossa. Edessä olevista kesän kisoista, jotka olivat mukana myös viime vuoden kalenterissa – Kanada, Itävalta, Britannia, Unkari, Belgia ja Italia – Mercedes voitti Unkaria lukuun ottamatta kaikki. Mukaan tulevat lisäksi Ranskan ja Saksan GP:t.
Jos siis Ferrari on jo nyt kauempana Mercedeksestä kuin vuosi sitten tähän aikaan, sen on ehdottomasti raavittava kesän Euroopan kisoista useampia voittoja. Tilanteen takia myös tulevan viikonlopun Monacon GP nousee entistä tärkeämpään asemaan.
Kaudella 2017 Ferrari onnistui yllättävällä kaksoisvoitollaan hankkimaan selkänojaa, joka kannatteli sitä kärkipaikoilla pitkälle kesään asti, minkä jälkeen tilanne on muuttunut vuodessa paljon. Siinä missä Ferrari pystyi edellisen Monacon GP:n aikaan hyökkäämään haastajana melko paineettomasti Mercedeksen kimppuun, niin tänä vuonna tiimi on vaikealla radalla ennakkosuosikkina jo oikeastaan pakkovoiton edessä.
Vaikeusastetta lisää myös Red Bull, joka vaanii hyvää aerodynaamista pitoa vaativilla radoilla aivan Ferrarin kannassa. Vielä kun otetaan huomioon, että Red Bull on ollut kärkitiimeistä ainoa, joka on pystynyt alkukauden viidessä kisassa kasvattamaan pistepottiaan vuoden takaisesta, uhka on jo varsin todellinen.
LUE MYÖS: Hämmästyttävä tilasto viime vuosilta – paalupaikan merkitys Monacossa pienentynyt?
Mercedes on alkukauden 2017 pistepotistaan perässä kahdeksan pistettä, joista Hamiltonilta uupuu kolme ja Valtteri Bottakselta viisi. Ferrari on puolestaan jäänyt jo 27 pistettä vuoden takaisesta saldostaan. Kuskitasolla katsottuna Sebastian Vettel on peräti 26 pistettä jäljessä vastaavaa vertailukohtaa, kun taas Kimi Räikkönen vain yhden. Ilman kahta hänestä itsestään riippumatonta keskeytystä Kimi olisi huomattavasti vahvemmassa tilanteessa. Alkukauden kahdesta voitostaan huolimatta Vettelin saldo on siis tullut selvästi enemmän alas kuin Räikkösellä.
Kääntelee asiaa miten päin haluaa, Vettel on silti tuonut yhä Ferrarille selvästi enemmän pisteitä. Kimin kannalta tärkeää onkin se, missä kuskien välinen ero menee. Monacon GP:ssä 2017 Vettel nousi Räikkösen ohi voittoon Ferrarin siunaamalla taktikoinnilla. Palkintopallilla nähtiin tämän jälkeen todella rankasti pettynyt suomalaiskuljettaja.
Tuolloin Vettel oli yksin MM-taistelussa mukana 55 pistettä Räikköstä edellä. Nyt tuo lukema on saksalaisen hyväksi vain 30 pistettä.