Mystinen ja kaunis Ruusut osoitti Helsingin Tavastialla olevansa tällä hetkellä yksi Suomen mielenkiintoisimmista yhtyeistä.
Kesäkuussa 2018 olin Sideways-festivaaleilla Helsingissä. Festareiden viimeisenä päivänä, melko aikaisin sunnuntaina päälavalle nousi itselleni täysin tuntematon yhtye nimeltään Ruusut. En kehdannut myöntää omaa tietämättömyyttäni festariporukalleni, sillä kyllähän nyt päälavan esiintyjä tulisi tunnistaa.
Pian kuitenkin selvisi, ettei kovin moni muukaan tiennyt yhtyeestä oikestaan mitään. Kuuntelin ja katselin keikkaa etäältä, enkä oikein päässyt selvyyteen itseni kanssa siitä, mitä mieltä kokemastani olin.
Tuolloin mieleeni jäi erityisesti eräästä kappaleesta (jonka nimeksi paljastui myöhemmin Bubo bubo) seuraava lause: "tänään en oo ihminen vaan ahma".
Okei. Onko tämä minulle aivan liian erikoista, mietin.
Perjantaina 28. syyskuuta Ruusut nousi loppuunmyydyn Tavastian lavalle Helsingissä. Hetki oli suomalaisen musiikkihistorian kannalta merkittävä, sillä yhtye oli myynyt keikkansa loppuun jo ennen kuin se oli saanut ensimmäistä levyäänkään julkaistua.
Ruusut on kertonut haluavansa olla bändi, jollaista Suomessa ei ole aiemmin kuultu. Syyskuisena perjantai-iltana Tavastialla kuultiin ja nähtiin sellainen kokoonpano.
Kuulijalla vapaus omaan tulkintaan
Ringa Manner (The Hearing, Pintandwefall), Alpo Nummelin (Cityman, Eleonoora Rosenholm), Samuli Kukkola (Solano + Profettes, Yöstö) sekä Miikka Koivisto (Disco Ensemble, Hisser) muodostavat nelikon, joka tekee tällä hetkellä Suomen mielenkiintoisinta musiikkia.
Ruusujen ensimmäinen erityisvahvuus on vahvat, elektroniset soundit, jotka kasvavat usean kappaleen (voimakkaana esimerkkinä Toyota Celica) kohdalla huippuunsa. Tavastian keikan aikana tunnelma vaihteli sulavasti kohtalokkaasta euforiseen vahvan äänimaailman sekä valoefektien ansiosta.
Yhtyeen äänimaailma on runsas myös laulun osalta, josta yhtyeessä vastaavat pitkälti Manner sekä Koivisto. Tavastialla kummankin laulu oli ajoittain epävireistä, mutta nämä hetket jäivät kuitenkin onneksi melko vähäisiksi.
Kun pienikokoinen Manner avaa suunsa ja laulaa, hetki saa parhaimmillaan aikaan kylmät väreet. Äänessä on voimaa, mutta samalla herkkyyttä ja jopa mystiikkaa. Tämä kuultiin myös Tavastialla.
Koiviston laulaessa Tavastialla sen sijaan Disco Ensemble -vibat olivat vahvasti läsnä. Mies toki ei voi sille mitään, että hänen äänensä on kulminoitunut yhden Suomen kaikkien aikojen menestyneimmän rock-yhtyeen tunnusmerkiksi.
Ruusujen toinen vahvuus on kauniit suomenkieliset sanoitukset, jotka yllättävät runollisuudellaan sekä abstraktiuudellaan.
Kun yleisöä tutkaili, kuuntelijat näyttivät uppoavan omiin maailmoihinsa ja fiilistelevän omia tarinoitaan laulujen sanojen takana. Eikä yksikään näkemys ollut väärä. Jokainen kuulija voi tehdä aivan omat tulkintansa siitä, mitä Ruusujen kappaleet tarkoittavat.
Kantaako hurmos kaupunkien ulkopuolelle?
Keikan yhdeksi hienoimmista hetkistä nousi voimakas Siamilaiset, jonka tahtiin yleisö lauloi mukana yhdessä kuorossa.
Illan aikana kuultiin myös täysin uusi, Koiviston laulun johdolla esitetty kappale, jonka kertosäkeen fraasia "mä haluun että sä kaipaat mua" yleisö lauloi jo hetken jälkeen riipivästi mukana.
Lavalla nähtiin myös odotettuja vierailijoita, kun supersuosittu räppäri Paperi T saapui esittämään osuutensa kauniista elektro-balladista 555.
Viimeisenä esitetyn Glitchit-kappaleen kohdalla Tavastia oli valmis räjähtämään, kun rapduo Töölön Ketterä ilmestyi lavalle villitsemään keikkakansaa. Oikeat ruusut lentelivät, ihmiset tanssivat ja osoittivat suosiotaan.
Tavastian esitys oli kaiken kaikkiaan vakuuttava. On erittäin mielenkiintoista nähdä, millaiselle taipaleelle tuore yhtye on urallaan suuntaamassa.
Ilmassa on paljon kysymyksiä.
Jos Ruusut esiintyy nyt jo loppuun myydyille klubeille, mitä voi odottaa seuraavaksi? Mihin suuntaan nelikko pystyy musiikillisesti kehittymään? Kantaako suosio kaupunkien ulkopuolelle?
Yksi asia on kuitenkin varma. Ruusut on tutustumisen arvoinen yhtye, jolla on kaikki valmiudet tehdä suuria asioita suomalaisen popmusiikin historiassa.