Kommentti: Jari-Matti Latvalan kertomus paljasti arvostettavan piirteen Kalle Rovanperässä

3:49img
Jari-Matti Latvalalta pientä kritiikkiä Toyotan mestareille – Rovanperä ei aja Japanissa.
Julkaistu 22.10.2024 06:02
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kalle Rovanperä ei taipunut mestaruustaistelussa pahasti alakynteen joutuneen työnantajansa tahtoon, ja tämä kertoo paljon 24-vuotiaasta rallitähdestä, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

LUE MYÖS: Raaka arvio Kalle Rovanperästä ja Sébastien Ogierista – Jari-Matti Latvala: "Se on kylmä fakta"

LUE MYÖS: Tämän vuoksi Sébastien Ogier ajoi taas ulos – kisajärjestäjien kierrepallo kävi kalliiksi: "Tarvitsen nollauksen"

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vahvisti viikonloppuna ajetun Keski-Euroopan MM-rallin jälkeen MTV Urheilulle, että vielä muutaman viikon ajan hallitsevan maailmanmestarin viittaa kantava Rovanperä nähdään seuraavan kerran tositoimissa vasta 23. tammikuuta Monte Carlossa.

Aiemman tiedon valossa tämä oli ainakin jossain määrin odotettavaakin.

– Hän on ajanut maksimimäärän kisoja (sopimuksestaan), ja me emme voi pakottaa häntä ajamaan, Latvala perusteli lokakuun alussa sitä, miksi Rovanperää ei tultaisi näkemään Keski-Euroopan asfaltilla.

Rovanperän sopimukseen oli tälle kaudelle kirjattu enintään seitsemän MM-rallia. Alun perin hänen oli määrä olla mukana kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa Keski-Euroopassa, mutta se vaihtuikin yllättäen kesäkuussa ajettuun Puolan MM-ralliin. Rovanperä matkasi tuolloin pikahälytyksellä paikkaamaan nuotitusjaksolla kolarin ajanutta Ogieria.

Japani ei siis missään vaiheessa ollut Rovanperän tähtäimessä.

Pyyntöjä sinne lähtemisestä on varsinkin viime viikkoina takuulla esitetty, mahdollisesti useammaltakin suunnalta, mutta Rovanperä on pitänyt kylmästi päänsä.

– Yritin vähän jo aikaisemmin Chilessä (houkutella), mutta Kalle vain totesi mulle, että koettakaa pojat pärjätä, Latvala paljasti sunnuntaina.

Tämän keskustelun ajankohdasta päätellen Rovanperä ei tehnyt päätöstään ainakaan valmistajien MM-pistetilanteen perusteella, ja tämän myötä taloudellisillakaan kannustimilla – mahdollisten voitto- tai mestaruusbonuksien muodossa – ei ilmiselvästi ollut minkäänlaista merkitystä.

Sen sijaan päätöstä on syytä peilata siihen, miten Rovanperä vajaa vuosi sitten perusteli tämän kauden kevennettyä kilpailuohjelmaansa.

– Pitkään on tullut jo ajettua, vaikka olen nuori. Paljon menee energiaa ja aikaa näiden mestaruuksien hakemiseen. Otetaan ensi kausi sellaiseen akkujen lataamiseen ja pieneen resetointiin. Jatketaan sitten jatkossa täydellä teholla ja jaksetaan taistella niistä mestaruuksista myös jatkossa.

Päätös on siis tehty täysin omista lähdökohdista, oma etu edellä. Nyt kun se vielä on mahdollista.

Tervepäinen nuorimies.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli