Kalle Rovanperä yllätti rallimaailman ilmoittamalla ajavansa ensi kaudella vain noin puolet MM-sarjan osakilpailuista. Hänestä tulee siis Sebastien Ogierin kaltainen keikkakuski, joka katsoo kalenterista mieluisat kisat ja lähtee hakemaan niistä huippusuoritusta. MM-titteli on vuonna 2024 sivuseikka, kirjoittaa MTV Urheilun Tomi Tuominen.
MM-sarjan kannalta päätös on hyvä asia. Tässä kohtaa moni nostaa kulmakarvansa ylös pohtien, miten niin on? Juuri kun ensi vuonna olisi ollut mitä herkullisin asetelma myös Hyundain puolelta, siellä kun ajohaalareissa esiintyy kaksi sarjan ehdotonta kärkikuljettajaa. Ja juuri kun olisimme kenties nähneet tulisen kaksintaistelun Ott Tänakin ja Kalle Rovanperän välillä.
Nämä ovat täysin totta. Kaikki tuo jää nyt pois rallin MM-sarjasta. Mutta vain vuodeksi.
LUE MYÖS: Sokki-ilmoitus! Kalle Rovanperä ei kilpaile ensi kaudella maailmanmestaruudesta
Rovanperä on uutta sukupolvea. Hän ottaa rallin tosissaan, mutta ei vakavissaan. Siinä on vinha ero. Rovanperä sanoi toisen maailmanmestaruutensa jälkeen, ettei tiedä parempaa fiilistä kuin tehokkaan ralliauton kuljettamisen erilaisilla alustoilla. Tämän fiiliksen ulkopuolella on paljon muutakin. Hän nauttii myös vapaa-ajasta ja niin sanotusta normaalista elämästä. Vapaa-aikaan kuuluu esimerkiksi harrastus nimeltä drifting. Siinäkin saa hallita tehokasta autoa mielin määrin, mutta paineettomassa tilassa.
Kalle Rovanperän lapsuuteen kuuluu täysin ralliton aikakausi. Hän kyllästyi. Totaalisesti. Ralliauto sai olla pressun alla koskemattomana pitkään, eikä lahjakkuudeltaan ylivertainen Rovanperä ollut kiinnostunut Starletin kaasupolkimesta pätkän vertaa. Tässä vaiheessa Rovanperän vanhemmat tekivät palveluksen tulevalle suomalaiselle autourheiluhistorialle. He antoivat asian olla. Pakottamalla emme kenties olisi koskaan saaneet nauttia Kalle Rovanperän uskomattomista suorituksista maailman rallibaanoilla.
Sitten liekki taas syttyi. Omasta tahdosta.
Nyt tilanne on verrattain sama. Ajamatta Rovanperä ei voi olla, mutta saadakseen takaisin sataprosenttisen motivaation, täytyy vetää välillä happea. Tai kenties oikeammin on sanoa, että sataprosenttisen motivaation kadottaminen tulisi tapahtumaan ilman laihempaa vuotta. En usko Rovanperän varsinaisessa motivaatiossa nimittäin olevan mitään vikaa.
Tässä näkemykseni. Jos Rovanperä olisi pakotettu tekemään sopimus, joka olisi kattanut täysiä MM-kausia, sellainen olisi varmasti syntynyt. Kahdeksi vuodeksi. Sen jälkeen Rovanperä olisi heittänyt ajohanskat rallin osalta naulaan.
Nyt saamme nauttia Rovanperän mestaruustaisteluista vielä pitkään, mutta menestysjanoisen kansan, samoin kuin koko rallin MM-sarjan pitää malttaa ottaa rauhassa yksi vuosi. Voittotaisteluista saamme varmasti nauttia, myös Jyväskylässä.
Vuonna 2025 Kalle Rovanperä ajaa taas mestaruudesta. Hän on poikkeuksellisen välivuotensa ansainnut.