Miksi Mercedes vaikeni? Toto Wolffilta ristiriitaisia lausuntoja Valtteri Bottaksen kisan pilanneeseen kolariin liittyen

16.1.1007906602
imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 08.11.2021 07:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

McLarenin Daniel Ricciardo ei joutunut tuomariston tutkittavaksi, vaikka hän ajoi Meksikon GP:n ensimmäisessä mutkassa päin Valtteri Bottasta ja pilasi tämän kilpailun.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas paljasti syyn Meksikon GP:n suurille vaikeuksille – sen päälle tuli vielä rutkasti epäonnea

LUE MYÖS: Kimi Räikkösen väkevä suoritus tiivistyy huimaan yksityiskohtaan tulosluettelossa

Seitsemännestä ruudusta kisaan startannut Ricciardo lähestyi lähtökiihdytyksen jälkeen ykkösmutkaa aivan radan sisäreunassa. Hän teki virheen jarrutuksessa ja lukitsi oikean etupyöränsä. Tämän virheen seurauksena Ricciardon auton keula oli ykkösmutkan lakipisteessä juuri silloin, kun paalulta startannut Bottas käänsi mutkaan sisään. Autot osuivat yhteen; Bottas pyörähti, Ricciardolta hajosi etusiipi.

Ricciardo putosi sijalle 14, Bottas sijalle 18, ja molemmat tulivat avauskierroksen päätteeksi käymään varikolla, kun radalle tuli turva-auto. Bottas pääsi ohittamaan Ricciardon varikolla, mutta tämä kuittasi sijoituksen heti kierroksella viisi, kun turva-auto oli poistunut radalta kierroksen neljä päätteeksi.

Bottas roikkui Ricciardon perässä aina kierrokselle 37 saakka ja pääsi ohi vasta, kun Ricciardo tuli toisen kerran varikolle. Bottas kävi toisen kerran varikolla kaksi kierrosta myöhemmin, mutta kun Mercedeksen mekaanikot eivät saaneet millään vasenta etupyörää irti, Bottas putosi uudelleen Ricciardon taakse.

Maalissa Ricciardo oli 12:s, Bottas 15:s.

Kilpailun aikana ja viimeistään sen jälkeen monet hämmästelivät sitä, ettei ykkösmutkassa nähtyä kolaria otettu missään vaiheessa tuomariston tutkintaan, vaikka kolari aiheutui selvästi Ricciardon ajovirheestä.

Mercedes-pomo Toto Wolffilta kysyttiinkin kilpailun jälkeen, olivatko he olleet yhteydessä kilpailunjohtaja Michael Masiin tapahtuman tiimoilta. Ainakaan tv-lähetykseen tällaista keskustelua ei ajettu.

– Tuomareiden olisi pitänyt katsoa sitä, mutta siinä tilanteessa…, Wolff aloitti.

– Jälkikäteen ajateltuna: se oli yllättävää, että he eivät käyneet sitä läpi.

Myöhemmin Wolffilta kysyttiin vielä, aikooko Mercedes tehdä asialle jotain jälkikäteen.

– Kisa on ohi. Se ei hyödyttäisi meitä mitenkään, vaikka Daniel saisi rangaistuksen seuraavaan kilpailuun. Se olisi auttanut tämän kilpailun aikana, mutta siinä tilanteessa juna oli jo lähtenyt meidän asemaltamme, Wolff maalaili vertauskuvallisesti.

– Olisimme ehkä voineet saada muutaman pisteen enemmän. Mutta se ei ole tavoitteemme, tavoitteemme on ajaa kärjessä. Ja McLarenilla oli vaikea kisa muutenkin.

Lausunnot ovat sikäli erikoisia, että ne ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä Wolff oli sanonut vain hetkeä aiemmin korostaessaan jokaisen pisteen merkitystä äärimmäisen tiukassa mestaruustaistelussa. Mercedes teki Meksikon GP:n loppuvaiheilla kaikkensa, että Bottas pystyi riistämään Max Verstappenilta ja Red Bullilta kisan nopeimmasta kierrosajasta jaettavan MM-pisteen.

– Jokainen piste merkitsee. Olemme nähneet, että mestaruus voi ratketa pisteellä. Täytyy vain taistella jokaisesta pisteestä ja yrittää pysyä taistelussa mukana, Wolff sanoi.

Osaltaan sitä, että tuomaristo ei tutkinut ykkösmutkan kolaria, selittänee se, että vaikka tuomariston linja avauskierroksen kolareissa on tänä vuonna aiempaa tiukempi, ensimmäisissä mutkissa asioita katsotaan yhä herkemmin läpi sormien.

Aiempaa tiukempaa tulkintaa sovelletaan avauskierroksella vain tilanteisiin, jotka tapahtuvat kierroksen myöhemmissä vaiheissa, ei lähtökiihdytyksessä tai ensimmäisessä mutkassa.

– Jos kaksi autoa ajaa keskenään ja toinen on kokonaan tai pääosin syypää johonkin, on todennäköistä, että sellaista tilannetta käydään läpi hieman tarkemmin kuin ennen, kilpailunjohtaja Masi sanoi kauden alussa.

Arviot tehdään tapauskohtaisesti.

– Näissä asioissa on aina harmaan sävyjä. Emme voi toimia mustavalkoisesti, koska tilanteet ovat aina erilaisia.

Tuoreimmat aiheesta

F1