Pakko se on tunnustaa: Brasilian Interlagosin radalla nähtiin sellainen sadekelin ajosuoritus, joka muuttaa lopullisesti käsityksen Max Verstappenista F1-kuljettajana.
Neljännestä ruudusta startannut Red Bull -kuski näytti jo menettäneen pelin, kun hän putosi viidennellä (!) varikkokäynnillään sijalle 14 ja kierroksia oli vesisateessa jäljellä enää 16. Verstappen nousi uskomattomalla tavalla kolmospallille. Jos et ole vielä nähnyt videota hollantilaisen viimeisistä kierroksista, niin katso se tästä artikkelista. Aivan kipeää ajoa – varsinkin viimeisen ohituksen hakeminen Force Indian Sergio Perezistä.
Verstappen vietti hyvin suuren osan kisasta parhaan ajolinjan ulkopuolella etsiessään paikkaa ohituksiin ja parantaakseen omaa näkyvyyttään. 19-vuotiaan ällistä kertoo aika paljon se, että hän kävi kokeilemassa pääsuoralla eri ajolinjoja, kun turva-auto pidätteli kisan alussa letkaa koossa seitsemän kierroksen ajan. Hän kertoi kisan jälkeen, että valitsi itselleen hyvän linjan, jota käyttäisi siinä vaiheessa, jos Kimi Räikkönen ei säntäisi sinne turva-auton poistuessa radalta. Ja siitä hän myös teki upean ohituksen. Sivuun poukkoilu ei näkynyt edes kierrosaikojen heikkenemisenä.
Formula ykkösissä nähdään vastaavia ajosuorituksia ehkä kerran vuosikymmenessä. Joidenkin mielestä harvemmin. Tänä viikonloppuna Verstappenin suoritus voidaan nostaa esimerkiksi Ayrton Sennan vuoden 1985 Estorilin ensimmäisen osakilpailuvoiton rinnalle. Tuossa kisassa Lotus-kuskin kanssa samalle kierrokselle mahtui ruutulipulle tultaessa vain Ferrarin Michele Alboreto. Sennan uran sadevoitoista nousevat esiin myös Belgia 1989 ja Euroopan GP Doningtonissa 1993 – vain pari mainitaksemme.
Toinen vertailukohta olkoon itse Michael Schumacher, joka kasvatti sadesään erikoismiehen mainettaan jo uransa alkuvuosina. Lisänimi Regenmeister tarttui pysyvästi saksalaisen matkaan vasta Barcelonassa 1996. Seuraavalla kaudella hän kasvatti Spassa 12 kierroksessa minuutin johdon muihin. Ja nämä saavutukset tulivat hyvän aikaa ennen kuin Ferrari aloitti 2000-luvun dynastiansa F1-sarjassa.
Piditte siitä tai ette, saimme mahdollisesti todistaa eilen vastaavan lajilegendan ensi askeleita. Verstappenin kohdalla puhutaan vain kolmostilasta, mutta ajosuorituksena kisa on nostettava edellisten rinnalle. Jos Red Bull onnistuu ensi vuonna vapautuvien sääntöjen myötä autonsa suunnittelussa, Verstappen voi hyvin nousta valtaistuimelle jo tulevalla kaudella – ja silloin hänestä tulisi ylivoimaisesti kaikkien aikojen nuorin F1-mestari. No, odotellaan nyt vielä.
Verstappen ärsyttää edelleen persoonana aivan yhtä paljon kuin ennen Brasiliaa, mutta nyt nenäkkäille lausunnoille alkaa löytyä myös katetta. Olkoon kyse sitten teinipojan yliampuvasta itsevarmuudesta tai isäpapan manipuloimasta ajatusmaailmasta, Max Verstappenissa on jotain, jota ei F1-sarjassa ole nähty sitten Sennan ja Schumacherin.
Tällaista ristiriitaista tähteä laji on kaivannut jo pitkään.
Äänestys