Brasilian GP:n topit ja flopit: Älä soita tänne enää koskaan

GettyImages-623034642
2016 Getty Images
Julkaistu 14.11.2016 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen

matti.nyrhinen@mtv.fi

@MattiNyrhinen

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden viimeistä edellinen kisa ajettiin sateisessa Brasilian Sao Paulossa.

Kaoottisia piirteitä saaneen GP:n voittoon kurvaili Mercedeksen Lewis Hamilton, joka kavensi toiseksi sijoittuneen tallikaverinsa Nico Rosbergin MM-johdon vain 12 pisteeseen, kun viimeisestä kisasta on tarjolla voittajalle vielä 25 pistettä. Hurjan nousun hänniltä palkintopallille tehnyt Red Bull -kuski Max Verstappen oli kolmas. Suomalaisista Williamsin Valtteri Bottas oli 11:s ja Ferrarin Kimi Räikkönen keskeytti vaarallisessa ulosajossa.

TOP5:

1. Max Verstappen

Olisiko viimein tullut aika tunnustaa, että kaikessa ärsyttävyydessään meillä saattaa olla käsissämme 19-vuotias supertähti, joka nousee vielä Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin suuruusluokkaan? Hollantilainen on lyhyen F1-uransa aikana saanut aikaan jo parikin sääntömuutosta ja suututtanut tekijämiehen toisensa jälkeen, mutta tällä kertaa hän antoi sellaisen jumalaisen ohitusnäytelmän, joita formula ykkösissä nähdään korkeintaan kerran vuosikymmenessä. Karmeassa sadekelissä ja heikosti olosuhteisiin sopivilla renkailla tuollaisten ohitusten tekeminen ulkokautta on huimaava taidonnäyte.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

2. MM-taisto

Vasta historia osoittaa, onko Nico Rosbergin varman päälle pelaaminen nerokasta laskelmointia professori Alain Prostin tyyliin vai kyvyttömyyttä katkaista vastustajan selkäranka tiukassa kaksintaistelussa. Rosberg tyytyi jälleen varmistelemaan omaa maaliin pääsyään ja otti turvaväliä, kun Lewis Hamilton sai ajaa kärkimiehenä melko huolettomasti ilman edellä kiitävien muodostamaa vesipatsasta. MM-taistelun kannalta jännityksen jatkuminen päätöskisaan on kuitenkin mahtava juttu. Lewis Hamilton on tehnyt kesätauon jälkeisestä lamasta toivottuaan kaiken oikein: kolmesta viimeisestä kisasta saaliina on ollut kolme paalupaikkaa ja kolme voittoa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. Felipe Massan jäähyväiset

Brasilialaiskonkarin viimeistä F1-kautta seuratessa on tullut monesti mieleen, että Massa olisi ansainnut paremman päätöksen uralleen. Williamsin suorituskyky on mennyt koko ajan alaspäin, ja viimeksi vuonna 2008 osakilpailun voittaneen kuskin kohtalona on tulla muistetuksi ehkä koko lajin historian katkerimman MM-tappion kokeneena kuljettajana. Mutta tuskin kukaan muu olisi pystynyt ottamaan tällaiset vastoinkäymiset vastaan yhtä kunniakkaasti kuin Massa teki. Interlagosissa 2008 Massa takoi palkintopallille noustessaan ylpeänä rintaansa hävittyään hetkeä aiemmin maailmanmestaruuden viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa. Ja vuonna 2016 hän otti yleisönsä samanlaisella tavalla rysäytettyään ulos samassa kohdassa rataa. Jos asia koskettaa edes vähääkään, koettakaapa selvitä kuivin silmin videosta, jossa Massa saa sankarin vastaanoton varikolla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

4. Kimi Räikkönen

Ferrarin ongelmien keskellä Kimin suoritukset ovat olleet loppukauden harvoja valopilkkuja italialaisleirissä. Suomalaiskuski oli jatkuvissa ongelmissa aina siihen asti, kunnes aika-ajoissa piti repiä se viimeinen lisävauhti Red Bullien lyömiseen. Tässä Räikkönen yllätti jopa itsensä. Sunnuntain kisassa lähtö turva-auton takaa oli huono, mutta siinä mikään ei vielä ratkennut. Uusintastartin jälkeisessä seinään suistumisessa suomalaisella olivat kaikki enkelit puolellaan, kun auto ajautui radan laitaan ilman, että mikään sumuverhon takaa tulleista autoista ei osunut pyörivään Ferrariin.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

5. Felipe Nasr

Kuskiruletin hylkiöksi joutunut Felipe Nasr jäi kotikisassaan kaimansa varjoon, mutta brasilialainen teki kaikessa hiljaisuudessa jotain sellaista, joka merkkaa ainakin hänen tallilleen valtavasti. Sauber saavutti Nasrin yhdeksännellä sijalla kauden ensimmäiset kaksi MM-pistettään, jotka nostivat tiimin valmistajien taulukossa jumbosijalta kymmenenneksi. Tämä saattaa kuulostaa vähäpätöiseltä asialta, mutta talousongelmissa kärvistelleelle perinteikkäälle yksityistiimille tämä tietää miljoonien lisäpottia Bernie Ecclestonen jakaessa voittorahoja tiimien kesken. Sekin oli nimittäin lähellä, että yhden ainoan pisteen tällä kaudella saavuttanut Manor olisi saanut Brasiliassa molemmat autonsa pisteille.

FLOP5:

1. Soitan sun faijalle

Näin isänpäiväviikonloppuna oli ehkä sopivaa, että kuskien isät pääsivät osallistumaan poikiensa harrastuksiin, mutta Mersu-pomo Toto Wolffin puhelinsoitto Max Verstappenin isälle Josille sai aivan yliampuvat mittasuhteet. Wolffin kerrottiin painottaneen isälle, ettei Maxin tulisi aggressiivisuudellaan sotkea Mercedes-kuskien välistä taistelua kuskien maailmanmestaruudesta. Huoli saattoi toisaalta aiempien kisojen valossa olla aiheellinen, mutta varikon järkevimpiin ammattilaisiin kuuluva Wolff sortui tässä asiassa turhaan hötkyilyyn. Taisi olla viimeinen puhelu, johon isä-Josin tarvitsee aiheesta vastata. Max kuittasi kohun ajamalla elämänsä kisan. Ehkä ensi kaudella Mercedes saa katsella taas Red Bullin perävaloja, ja Keke joutuu vastaamaan poikansa ajotyyliä koskeviin puheluihin...

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

2. Williams

Valtteri Bottaksen ja Felipe Massan kisa oli käytännössä taputeltu siinä kohtaa, kun sadepilvi jäi Sao Paulon ylle sunnuntaiaamuna. Williams on kärsinyt kaikista talleista suhteessa eniten korkeaa downforcea vaativilla radoilla, mutta se on menettänyt vauhtiaan eniten myös sateen aiheuttaman pidon heikentymisen takia. Onneton taistelu MM-sarjan nelossijasta Force Indiaa vastaan lähti kuitenkin pysäyttämättömään alamäkeen jo kesä-heinäkuussa. Nyt teoreettinenkin mahdollisuus kuoli lopullisesti, kun Force India ajatti molemmat autonsa pisteille.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. Ferrarin kisa

Sunnuntain kisassa Ferrarikin näytti olevan suurissa vaikeuksissa sadekelin ajettavuutensa kanssa. Sebastian Vettel spinnasi heti alussa ja menetti asemiaan sitä kautta. Kimi Räikkösen auto lähti puolestaan vesiliirtoon pääsuoralla. Suomalaisen suoritus lauantain aika-ajoissa toi hienosti kolmannen lähtöruudun, mutta onnistuiko Red Bull paremmin säätöjen valinnassa kuivan lauantain ja läpimärän sunnuntain tarpeisiin?

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

4. FIA ja Pirelli

Brasilian GP:stä oli lähellä tulla ison luokan imagotappio. Jos Räikkösen ulosajon jälkeen tutkakuvissa pyörinyt sadealue olisi iskenyt täydellä voimalla radan päälle, kisaa olisi tuskin pystytty ajamaan kovin paljon pitemmälle. Kansainvälinen autoliitto FIA otti jälleen ylivarovaisen linjan, kun se esti autoja jatkamasta kisaa koko ajan paranevalla radalla. Lopulta kuskit päästettiin radalle ja äänekästä buuausta pitänyt yleisö sai nähdä vielä ihan kelpo sadekisan. Yksi asia täytyy kuitenkin selventää: nykykuskit eivät ole sellaisia sokerista tehtyjä primadonnia, joiksi heidät helposti mielletään. Suurin syy varovaisuuteen on rengasvalmistaja Pirellin sadekelin renkaissa, joita ei ole tehty lätäköissä ajamista varten. Renkaat eivät yksinkertaisesti pysty poistamaan sellaista määrää vettä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

5. Brasilian GP:n tulevaisuus

Sao Paulon kisajärjestäjille tuli suurena yllätyksenä lukea syksyllä julkaistusta vuoden 2017 alustavasta kisakalenterista, että heidän GP:nsä on yksi kolmesta uhanalaisesta kisatapahtumasta. Sopimus Bernie Ecclestonen kanssa ulottuu aina 2020-luvulle asti, mutta Brasilian nykyinen taloustilanne ja viime vuosien hurjat satsaukset jalkapallon MM-kisoihin ja kesäolympialaisiin ovat syöneet myös F1-kisalta elinmahdollisuuksia. Se on sääli, sillä nyt puhutaan yhdestä sirkuksen perinteikkäimmistä ja värikkäimmistä tapahtumista.

Tuoreimmat aiheesta

Brasilian GP