MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 13. GP ajettiin Belgian Spa-Francorchampsin radalla.
Kisan voittoon ajoi startista asti johtopaikkaa pitänyt Mercedeksen Nico Rosberg ennen alkurytäkästä hyötynyttä Red Bullin Daniel Ricciardoa. Kolmanneksi nousi 21. ruudusta lähtenyt Lewis Hamilton. Ferrarin Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel kolaroivat ykkösmutkassa Max Verstappenin kanssa. Valtteri Bottas oli maalissa Räikkösen edellä kahdeksas.
TOP5:
1. Röyhkeys maan perii
Viikonloppu tiivistyy lauseeseen: kilpaile muita vastaan niin keinoja kaihtamatta kuin suinkin kehtaat, kunnes FIA puuttuu tekemisiisi. Mercedes otti kaiken hyödyn irti Lewis Hamiltonin väistämättömästä moottorirangaistuksesta ja vaihtoi tälle kolme uutta voimayksikköä ja uuden vaihdelaatikon. Niistä seurasi yhteensä 60 lähtöruutua rangaistusta, mutta Hamilton ajoi silti tapahtumarikkaassa kisassa palkintopallille. Toinen esimerkki nähtiin, kun Verstappen puski väkisin Räikkösen sisäpuolelle ykkösmutkassa ja peippaili sen jälkeen ohitusta yrittäneen suomalaisen linjalla jarrutuksissa. Kumpaankin asiaa pätee sama fakta: jos tuomaristo ei älähdä, olet toiminut täysin oikein.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Kimi Räikkönen
Vaikka aika-ajojen ratkaiseva kierros jätti tälläkin kertaa toivomisen varaa, suomalaisveteraani on hankkinut tällä kaudella ehkä hiukan jo kadonneen kunnioituksensa takaisin. Räikkönen oli jälleen tänä viikonloppuna se, joka painoi tiimilleen töitä mukisematta ja löi tallikaverinsa lähes joka osa-alueella. Hänen kisansa pilasi epävarmasti käyttäytynyt tallikaveri Vettel, joka on kauden edetessä mennyt vain koko ajan enemmän sivuraiteille. Edellisestä Span voitosta on kulunut jo seitsemän vuotta, mutta Räikkönen osoitti jälleen, miksi hän on klassikkoradalla niin arvostettu kuljettaja.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Nico Rosberg
Harvemmin on voittaja jäänyt näin pahasti sivuosaan kuin tällä kertaa Spassa. Rosbergilla saattoi jäädä aika-ajoissa vielä vähän paukkuja varastoon, mutta koko viikonlopun esitys oli erittäin tasainen ja vakuuttava. Samaan aikaan tallikaveri teki kaikki temput, jotta pystyi pelaamaan itselleen paremmat asetelma loppukauden mestaruustaistoon, mutta edes Hamiltonin nousu kolmospallille ei tuntunut Rosbergia vaivaavan. Niin ja tämä oli Nicon uran 20. voitto. Väkisinkin tulee taas hänen Suomen passinsa mieleen, kun ajattelee, että suomalaisista samaan voittomäärään ovat yltäneet vain muuan Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Force India
Kaikessa hiljaisuudessa kärkipäähän nousivat myös Force Indian Nico Hülkenberg ja Sergio Perez, jotka toivat neljännellä ja viidennellä sijallaan tiimille parhaat pisteet sitten Bahrainin kisan 2014. Keskikastin tiukassa pakassa talli nousi nyt MM-pisteissä Williamsin ohi ja tällä intohimolla tulee jättämään jyrkässä alamäessä olevan kestomenestyjän kauas taakseen.
5. F1:n turvallisuus
Monta kertaa läheltä piti -tilanteista puhuttaessa otetaan esiin vertaus, että ”jos tuo olisi tapahtunut Eau Rougessa, niin pahasti olisi käynyt”. No, nyt rysähti Eau Rougessa, kun Kevin Magnussenin epävarmaksi ajettavaksi tällä kaudella osoittautunut Renault lähti lapasesta yli 300 kilometrin tuntivauhdissa. Tanskalaiskuskin auto meni pahasti ruttuun, mutta kuski nousi autostaan vain hiukan nilkkaansa aristaen. Nämä autot ovat oikeasti turvarakenteidensa ansiosta huipputurvallisia ja vain epäonniset osatekijät voivat nykyisin aiheuttaa kuskeille vakavia vammoja. Ratkaisu niihin ei ole Halo, tuo Ferrarin kehittämä järkyttävältä näyttävä tanko, jota taas testattiin Belgiassa tänä viikonloppuna.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOP5:
1. FIA:n rangaistukset
Hybridimoottorien aikakaudella kiristynyt moottorirangaistusten jakaminen on ollut täysi vitsi jo alusta alkaen, mutta tänä viikonloppuna FIA:n rangaistuspolitiikka muuttui masentavasta naurettavaksi. Mercedes otti Lewis Hamiltonille tietoisesti 60 ruudun rangaistuksen asentamalla autoon kolme uutta voimayksikköä, jotta sai kuitattua kaikki rangaistukset yhdellä kertaa. Kaiken tämän jälkeen Hamilton, jolla ei ennen viikonloppua ollut enää yhtään sallittua voimayksikköä vaihdettavana, sai itselleen kolme uutta FIA:n hyväksymää moottoria loppukaudeksi. Kikkailu loppuisi, jos rangaistuksia jaksotettaisiin seuraaviin kisaviikonloppuihin, mutta liiton on myönnettävä, että tällainen jatkuva puuttuminen lähtöjärjestykseen ei ole oikea tie rajoittaa moottorikehityksen kustannuksia.
2. Max Verstappen
Heti aluksi on tunnustettava, että hollantilaisnuorukainen on tuonut F1-sarjaan sellaista räkänokan röyhkeyttä, jota ei juuri ole nähty sitten Michael Schumacherin ensimmäisten vuosien. Ja tällä tarkoitetaan nimenomaan sellaista nokittelua, jonka pystyy myös lunastamaan radalla. Verstappen todellakin uskaltaa ärsyttää ja olla inhottava kilpailija, mutta yhden asian hän tulee oppimaan ennemmin tai myöhemmin: se kaikki kura, jota syydät kokeneiden mestarikuskien niskaan, tulee jossain vaiheessa isolla kauhalla takaisin. 18-vuotiaan Verstappenin kohdalla voidaan monia kovia lausuntoja laittaa pelkästään koppavan kokemattomuuden piikkiin, mutta mikäli kilpakumppaneihin suhtautuminen jatkuu tällaisena pitkäänkin, jossain vaiheessa tulee päivä, jolloin iso askel uralla jää toteutumatta vanhojen kaunojen takia. Räikkönen ja Vettel ovat ainakin valmiita antamaan pojalle kunnon opetuksen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Daniil Kvjat
Eiköhän se ollut siinä. Jo ennen viikonloppua pyöri vahvoja huhuja siitä, ettei venäläinen ehkä aja enää Belgiassa, mutta vielä sai Kvjat neuvoteltua yhden tilaisuuden Toro Rossolla. Lauantaina Kvjat ilmoitti aika-ajojen kakkososiosta karsiuduttuaan, ettei autosta saanut enempää irti. Niin, Carlos Sainz sai kaksi kymmenystä ja meni sillä jatkoon. Heti perään Red Bullin suojatti Pierre Gasly rynni voittoon GP2-luokassa ja ajoi samalla ehkä viimeisen kisaviikonloppunsa kyseisessä sarjassa. Kvjatin ainoa pelastus olisi, jos Red Bull olisi mennyt alkukaudesta varaamaan Moskovan Punaisen torin jotain promotapahtumaansa varten ja tarvitsisi Kvjatia mainospojakseen vielä siihen asti.
4. Williams
Entinen menestystalli puhuu olevansa tilanteen herra, kun jäljellä olevat vapaat kuljettajat hakevat ensi kaudeksi paikkaa itselleen. Todellisuudessa Williams on sukeltanut järkyttävään alamäkeen sen jälkeen, kun Mercedeksen ylivoima moottorivalmistajana alkoi kutistua ja auton suunnittelutyö korostua menestyksessä. Tällä kaudella mekaanikkokunta on ollut häikäisevässä tikissä varikkotyöskentelynsä puolesta, mutta johtoportaassa ja strategiaosastolla on nukuttu kerran jos toisenkin. Tällä kertaa Williams uskoi alun kolaroinnin jälkeen niin vahvasti kisan keskeytykseen, ettei se ottanut Valtteri Bottasta varikolle ja tyri sillä suomalaisen mahdollisuuden taistella palkintopallipaikasta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. McLaren-Honda
Fernando Alonso ehti puhua ennen kisaviikonloppua, että McLarenin vauhdin paraneminen voidaan laskea ”minuuteissa” kierrosta kohti, mutta sitten auto jäi jälleen radalle heti perjantain harjoitusten aluksi. Tekniset henkilöt kertoivat monitorien ääressä murjottaneelle espanjalaiselle selityksiään, mutta tässä kohtaa on aika turha käydä sanomassa tuplamestarille yhtään mitään. Hondan voimayksikkö petti jälleen aika-ajoissa, mutta kisassa Alonso nousi Hamiltonin takaa takarivistä. McLarenille seitsemäs ennen Valtteri Bottasta ja Kimi Räikköstä oli kuin palkintopallipaikka. Ruutia on, mutta pyssy laukeaa milloin kenenkin varpaille.