Hyundain tallipäälliköllä Cyril Abiteboulilla on selvät sävelet sen suhteen, mitä rallin MM-sarjalle pitäisi tehdä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Abiteboul aloitti Hyundain tallipomona tämän vuoden alussa. Ranskalaista voidaan pitää lajin sisällä vielä keltanokkana, mutta toisaalta hänet on marinoitu vieläkin vahvemmissa liemissä formula ykkösten puolella.
Abiteboul työskenteli pitkään Renault-pomona F1-sarjassa. Hän tuli tunnetuksi miehenä, joka ei pelännyt nostaa kissaa pöydälle. Eikä hän ole tullut vetämään peesaajan roolia rallin MM-sarjan puolellekaan.
Rallin MM-sarjan pääluokan askelmerkkejä tuleville vuosille pohditaan parhaillaan päättävissä elimissä. Abiteboulin mukaan tärkein kysymys on täysin selkeä.
– Kuinka tuomme lisää autoja ralliin? Sen pitää olla ehdoton prioriteetti kaikille sidosryhmille, FIA:lle (Kansainvälinen autoliitto) ja MM-sarjan promoottorille, Abiteboul linjaa MTV Urheilulle.
– Meidän pitää puhua niille ihmisille, jotka ovat jo mukana rallimaailmassa. Skodalla ja Citroenilla on Rally2-auto, ja meidän täytyy keskustella heidän kanssaan siitä, mitä he tarvitsevat tullakseen Rally1-luokkaan.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan radikaali ehdotus saa tyrmäyksen: "Kuinka moni lähtee siihenkään?"
Kuten mainittua, Abiteboulilla on läheiset välit Renault'n suuntaan, joka toi hiljattain markkinoille Rally3-luokituksen autonsa. Abiteboulin mukaan myös Renault pitäisi ottaa mukaan keskusteluihin.
– Kaikki nämä tyypit pitäisi saada saman pöydän ääreen. Meidän pitää ymmärtää, kuinka heidät saadaan mukaan, Abiteboul painottaa.
– Jos se tarkoittaa sitä, että ralliautoilua pitää muuttaa, meidän ei pitäisi olla arkoja. Meidän ei pidä arastella tehdä sellaisia muutoksia, jotka tuovat nämä ihmiset mukaan.
– Jos se tarkoittaa sitä, että Rally1- ja Rally2-autojen pitää linkittyä vahvemmin toisiinsa, niin miksi niin ei tehtäisi? Hyundai-pomo kysyy.
6:16
Nykyiset Rally1-autot maksavat noin miljoona euroa, kun taas MM-sarjan kakkosluokassa käytettävän Rally2-luokituksen kilpuri kustantaa noin neljä kertaa vähemmän. Pääluokassa ajaa tällä hetkellä vain seitsemän kuljettajaa täysipäiväisesti ja usein MM-rallissa ykkösluokan kisaan osallistuu alle kymmenen autokuntaa. WRC2-luokan puolella kilpailu on huomattavasti kovempaa, kun mukana on kymmeniä kilpailijapareja.
Usein onkin pohdittu, pitäisikö pääluokassa ottaa askel taaksepäin kohti Rally2-menopelejä.
– Se sopii minulle vallan hyvin, Abiteboul sanoo suoraan.
– Nyt palaset pitää vain laittaa paikoilleen ja tehdä päätöksiä, vaikka se suututtaakin ihmisiä lajin sisällä. Olen pahoillani, mutta lajin on pakko kehittyä ja sen on mentävä eteenpäin.
Abiteboulin mukaan toinen iso kysymys on se, kuinka lajin pariin saadaan uusia faneja. Tallipomolla on mielessään radikaali ratkaisu: MM-sarjan nykyinen televisiotuotanto pistettäisiin kokonaan uusiksi.
– Tekisin itse niin, että televisiotuotantoon käytettävät valtavat rahasummat siirrettäisiin digitaalisiin sisältöihin. Kulutamme rahaa erikoiskokeilla oleviin kuvausryhmiin, mikä maksaa todella paljon. Se pitäisi lopettaa kokonaan. Sillä rahalla voisi tehdä jotain aivan muuta.
– Lineaarinen televisio on kuollut. Kuinka urheilua katsotaan nykyään? Sitä katsotaan täältä, Abiteboul painottaa ja osoittaa sormellaan MTV Urheilun toimittajan älypuhelinta.
LUE MYÖS: Rallipomo tekisi ison mullistuksen MM-sarjaan – päättäjät kiinnostuneita: "Kuvitelkaapa sellainen tilanne"
Abiteboul antaa ehdotuksestaan konkreettisen esimerkin. Tuotannossa voitaisiin hyödyntää autoissa olevia kameroita ja droneja.
– EA Sportsilta tulee pian uusi rallipeli ulos. Olisi fantastista, jos rallimaailma voitaisiin yhdistää pelimaailmaan digitaalisesti tuotetulla sisällöllä. Sitä kautta voisi houkutella uusia faneja, Abiteboul kaavailee.
– Tekisin siis niin, että Rally2-autot otetaan käyttöön ja lopetetaan vanhanaikaisten televisiolähetysten tekeminen ja siirrytään digitaaliseen maailmaan, ranskalainen summaa.
Abiteboulin mukaan mikään ei ole esteenä sille, etteikö tällaisia päätöksiä voitaisi tehdä saman tien.
– Tehdään siis päätökset heti ja annetaan lajille uusi suunta!
– Ymmärrän toki, että FIA:lla on iso työ tehtävänään. Rallin MM-sarja on toiseksi suurin näyteikkuna moottoriurheilussa F1-sarjan jälkeen. Ehkä he haluavat tällä hetkellä pitää kaikki tyytyväisinä. Mutta kaikkien pitäminen tyytyväisinä ei vie lajia eteenpäin. Ja jos jää paikoilleen, silloin mennään itse asiassa taaksepäin. Päätöksiä pitää tehdä, vaikka ne suututtaisivat ihmisiä. Haluan päätöksiä, Abiteboul alleviivaa.