Kunniakkaan ja komean F1-sarjan kausi 2015 alkaa. Luonnollisesti huomio on oikeussalissa.
Kuinka terveeltä kuulostaa seuraava: Kun kauden ensimmäinen ajopäivä alkaa, yksi kuljettaja vaatii oikeudelta tallipäällikölle vankeutta. Kahteen autoon on tunkemassa kolme kuskia, ja samaan aikaan varikkoalueen porteilla odottelevat ulosottomiehet, joiden tehtävä on estää takavarikoilla autojen liikkuminen.
Se on ihan oikeasti tilanne tällä hetkellä Sauber-tallissa. Ei hyvä.
Ensimmäinen kysymys on se, että miten sveitsiläistalli on voinut päästää tilanteen siihen, että Giedo van der Gardella on vedenpitävä sopimus, mutta silti tilalle palkataan kaksi uutta kuljettajaa. Tallin perustelut oikeustaistelun aikana ovat olleet niin heikkoja (kuten "kovimpana" argumenttia käytetty turvallisuusriski), että heidän oma mokansa paistaa kilometrin päähän. Syy taustalla on kuitenkin yksinkertainen.
- Van der Garde haluaa näyttää, että tämä peli ei vetele.
Sauber on palkannut Marcus Ericssonin ja Felipe Nasrin, koska molemmat toivat talliin valtavan määrän rahaa. Sauberin taloushuolet ovat olleet yleisessä tiedossa pitkään, joten Ericssonin nimettömänä pysyvät rahoittajat ja Nasrin mukana tullut Banco de Brasil toivat helpotusta tuskaan. Mutta maksuja näyttää tulevan.
Van der Garden ja tallin väleihin tuli tiettävästi valtava särö viime kauden päätöskisassa. Talli lähetti hollantilaisen kotiinsa kiukuttelemaan ja autoon pöllähti Adderly Fong. Se ei silti pyyhi hollantilaisen sopimusta mihinkään.
Van der Garde avustajineen on ollut selvästi paremmin valmistautunut keissiinsä ja hän on vienyt saagassa Sauberia ja tallipäällikkö Monisha Kaltenbornia mennen tullen. Van der Garde haluaa näyttää, että tämä peli ei vetele. Sergio Perez on sanonut ymmärtävänsä hollantilaista, Force India -kuskin mielestä tilanne kertoo koko F1:stä. Kuskeja ei kunnioiteta, kun raha hallitsee. Eikä van der Garde ole ainut kyllästynyt.
- Sauber on palkannut Marcus Ericssonin ja Felipe Nasrin, koska molemmat toivat talliin valtavan määrän rahaa.
Tämän viikon saippuaooppera Australiassa on jättänyt kisaa edeltävän hekuman varjoonsa. Farssi sai lisää komedian piirteitä, kun Nasr ja Ericsson olivat valmiina, mutta autoja ei päästetty radalle. Samaan aikaan van der Garde testaili penkkiä ajohaalarit päällään. Lähentymistä asian ratkaisemiseksi on viimeisen tiedon mukaan tapahtunut ja Sauberit pääsivät myöhemmin radallekin. Ironia näytti kasvonsa, kun auto rikkoiutui ja Ericsson nilkutti ympäri rataa.
Van der Garde ei ole tarinassa se "hyvä", muttei ole myöskään tarinan paha. Hän on pääosanesittäjä näytelmässä, joka on antanut ruman näytteen siitä, mihin F1 on mennyt: oikeuksiaan puolustava kuljettaja vaatii tallipäällikköä vankilaan, kun kauden ensimmäiset ajot ovat alkamassa.
Ja muuten: Manor-tallin autoja ei radalla tänään nähty. Kauden ensimmäinen aika-ajo alkaa alle vuorokauden kuluttua, eikä yhden tallin menopeli ole liikahtanut metriäkään. Ei hyvä.
Ja muuten, osa kaksi: Saksa on yksi formuloiden perinteisimmistä maista, ja Saksan GP on kisakalenterissa. Kukaan vaan ei tiedä ajetaanko sitä. Ei hyvä.