Vararikon partaalla horjuva lentoyhtiö Norwegian on saanut keskeisten velkojiensa hyväksynnän saneeraussuunnitelmalleen. Yhtiö ilmoittaa asiasta tänään iltapäivällä julkistetussa pörssitiedotteessa. Toimitusjohtaja Jacob Schram kiittää velkojia rakentavasta asenteesta
Norwegianin saneeraushanke menee maanantaina ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksyttäväksi. Yrityssaneeraus on ehto sille, että yhtiö voi saada Norjan valtion pelastuspaketin, jonka avulla yhtiö uskoo pysyvänsä pystyssä koronakriisin yli.
Norjalaisanalyytikon mukaan lentoyhtiö Norwegianin viimeinen mahdollisuus pelastautua konkurssilta olisi muuttaa lainansa osakkeiksi ja myydä ne. Suomalainen asiantuntija on samaa mieltä.
– Kyllä se pitää paikkaansa. Norjan hallitus on jo aiemmin päättänyt siitä, että se myöntää noin 500 miljoonaa euroa tukea norjalaiselle lentoliikennetoiminnalle, joista tietysti Norwegian ui nyt syvimmissä vesissä, kertoo WSP Finland Oy:n johtaja Jorma Mäntynen.
Valtion tuet saadakseen Norwegianin tulee täyttää kuitenkin tietyt ehdot. Mikäli ehdot täyttyvät, Norwegian saisi tukea noin 270 miljoonaa euroa. Seuraavaksi eniten saisi SAS ja loput tuet menisivät pienemmille yhtiöille.
– Periaatteessa päätös on olemassa, mutta se edellyttää sitä, että omavaraisuusaste on tietyllä tasolla, eli noin kahdeksan prosenttia vuoden loppuun mennessä. Norwegianilla on tietysti suuria vaikeuksia täyttää tätä. Jotta tämä valtion tukiehto täyttyisi, täytyisi yksityiseltä sektorilta saada lisää rahaa. Siihen liittyy tämä osakeantiajatus, josta analyytikot ovat puhuneet, Mäntynen selittää.
Tästä on siis kysymys, kun Norwegian pitää huomenna ylimääräisen yhtiökokouksen, jossa se yrittää vakuuttaa omistajat siitä, että satojen miljoonien velkojen muuttaminen osakkeiksi on hyvä idea.
Lue myös: Norjalaisanalyytikko: Lentoyhtiö Norwegian erittäin lähellä konkurssia – "Tämä on tosiaankin viimeinen mahdollisuus"
"Yhtiö kestää kesäkuuhun"
Mäntysen mukaan Norwegianin vaihtoehdot todellakin ovat hyvin vähissä, koska omavaraisuuden vaatimus on olemassa ja Norwegianilla on velkaa yli miljardi dollaria.
Mäntysen mukaan Norjan valtion tukipaketti on jo valmiina ja sitä ollaan myöntämässä, mikäli ehdot vain täyttyvät. Kyseessä on samankaltainen paketti, minkä Suomi myönsi Finnairille. Norjassa summa jakautuisi useammalle yhtiölle.
Mäntysen mukaan huomisen kokouksen tuloksia on vielä vaikeaa ennakoida.
– Huomisessa kokouksessa on tarkoitus sopia näistä talousjärjestelyistä ja ne ovat hyvin kiireisiä tästä kriisitilanteesta johtuen, joten huomenna sen täytyy olla selvä.
Asia ei kuitenkaan ole yksinkertainen, koska Norwegian oli vaikeuksissa pitkään jo ennen koronaakin.
– Vaikka se valtion tuki tulisikin, niin siitä huolimatta yhtiössä on arveltu, että sillä pärjätään ehkä johonkin kesäkuuhun asti, mikä tarkoittaa sitä, että yhtiön taloustilanne on äärimmäisen vaikea.
Kysyntään ja tarjontaan tulossa muutos
Mäntynen korostaa, että monella muullakin yhtiöllä on vaikea tilanne, eikä Norwegian siinä mielessä ole poikkeuksellinen.
– Norwegian on ollut heikossa taloustilanteessa jo ennen tätä koronakriisiä, se tietysti vaikeuttaa. Kestokyky on huomattavan alhainen.
Mäntysen mukaan lentoyhtiöiden osalta kyseessä on suurempikin asia kuin pelkästään Norwegianin tilanne.
– Tässä tulee lentoliikenteen tarjonnassa niin sanottu uusi jako. Ilman muuta menee yhtiöitä konkurssiin.
– Ne jotka tästä tilanteesta selviävät voittajina pintaan, he jakavat markkinat uudelleen. Silloin tämä koko asetelma on erilainen. On mahdoton ennustaa, kuka siinä voittaa ja kuka häviää. Joka tapauksessa tarjonta menee uusiksi, Mäntynen jatkaa.
Myös kysyntä tulee muuttumaan koronan myötä. Maailmanlaajuisen turvallisuuden tunteen uusiutumisessa koronan jälkeen menee aikaa. Lisäksi työmatkat voivat osittain väistyä etäyhteyksien vuoksi.