Halpalentoyhtiö Norwegianin tytäryhtiöt Ruotsissa ja Tanskassa hakeutuvat konkurssiin.
Tytäryhtiöissä on työskennellyt lentäjiä ja matkustamohenkilökuntaa. Norwegian on myös irtisanonut sopimukset miehistöpalveluita yhtiölle tarjoavien OSM Aviationin ja Rishwortin kanssa. Näillä yhtiöillä on lentohenkilöstöä myös Suomessa.
Lähes kaikki Norwegianin lennot on tällä hetkellä peruttu koronavirustilanteen takia.
Professori Jorma Mäntynen konsultointiyritys WSP Finlandista kertoo MTV Uutisille, että Norwegianin konserni rapautuu tältä osin.
– Mutta tietysti sillä tavalla, että kustannustaakka kevenee konsernin näkökulmasta kun nämä yhtiöt olivat nimenomaan henkilöstöä rekrytoivia ja ylläpitäviä yhtiöitä.
Ratkaisevaa Mäntysen mukaan on se mitä mitä tapahtuu 4.5. ylimääräisessä yhtiökokouksessa - tilanteessa, jossa konserni on hakeutunut yrityssaneeraukseen.
– Nyt odotetaan tuleeko Norjan valtio 300 miljoonan euron paketilla konsernin avuksi.
Mäntynen kertoo, että Norjassa vastaava lentäjien matkustamohenkilökuntaa palkkaava tytäryhtiö on saanut lomautuksiin tukea valtiolta.
– Se saattaisi indikoida, että jos valtio lähtsisi tukemaan myös konsernia. Tuo rahasummahan ei nyt niin mittava ole. Uskoisin, että sieltä voi tulla tukea . Mutta tietysti tullaan siihen, että eihän sekään pitkälle kanna, Mäntynen pohtii.
Mäntynen pitää mahdollisena vaihtoehtona, että Norwegian kaatuu. Mäntysen mukaan maailmalla tullaan muutenkin näkemään suuri konkurssiaalto.
– Koko maailmassa on paljon yhtiöitä, jotja ovat vastaavassa asemassa, kun kysynnästä on pudonnut vähintään 90 prosenttia. Valtaosa koneista seisoo kentällä ja kuitenkin osa kustannuksista kertyy kaiken aikaa, niin sehän on kestämätön tilanne.
Oikaisu 21.4.2020 klo 9.35. Jutussa kerrottiin, että Jorma Mäntynen olisi logistiikkayhtiö WSP:n toimitusjohtaja. WSP on suunnittelu- ja konsultointiyritys, jonka toimitusjohtaja on Harri Yli-Villamo. Mäntynen toimii WSP:n Business & Logistics -yksikössä.