Korkeakoulututkinnon hyötyä opiskelijan myöhemmässä ammatissa aletaan mitata. Tänään esitellään mietintö siitä, kuinka mittaus tapahtuu. Helsingin yliopistossta toivotaan tämän auttavan opetuksen kehittämisessä.
Tänään julkaistaan mietintö siitä, miten korkeakoulututkinnon hyötyä opiskelijan työllistyessä voitaisiin mitata. Hyödyllisyyttä on tarkoitus käyttää yhtenä kriteerinä, jonka mukaan yliopistoille jaettaisiin valtiollista rahoitusta.
– Tätä on todella haasteellista mitata. Nyt työryhmä on pohtinut sitä ja esittelee jonkin esityksen, jossa on varmasti sekä hyviä ja huonoja puolia. Parempi kuitenkin mitata jollain tavalla kuin ei lainkaan, pohtii Helsingin yliopiston vararehtori Keijo Hämäläinen.
Hämäläinen kertoo, että niin sanotun laadullisen työllistymisen – jossa mitataan juuri tutkinnon hyötyä ammatissa – osuus rahanjakomallissa on pieni. Sillä on kuitenkin tarkoitus kertoa korkeakouluille, että asiaan kiinnitetään huomiota.
Parhaassa tapauksessa julkaistavat mittarit auttavat kehittämään opetusta.
– Odotan, että mittarit saataisiin käyttöön ja ne parantaisivat opetuksen laatua.