Kauppakeskusten kokonaismyynti väheni noin 14 prosenttia vuodentakaisesta tammi–kesäkuun aikana, kertoo Suomen kauppakeskusyhdistys.
Koronakriisi koetteli keskuksia erityisesti keväällä, mutta kokonaismyynti oli kesäkuussa palautunut niin, että se jäi enää viitisen prosenttia viimevuotisesta tasosta. Kävijämäärät olivat yhä 20 prosenttia pienempiä kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona, joten asiakasta kohden myyntiä oli enemmän kuin vuosi sitten.
Koronaepidemian vaikutukset näkyivät kauppakeskuksissa erityisesti toisen vuosineljänneksen aikana, jolloin myynti jäi 21 prosenttia viime vuoden tasosta.
Kaikkein vähiten kärsivät kauppakeskukset, joihin kuului päivittäistavaramyyntiä. Niiden ohella lähimmäksi viime vuoden myyntiä pääsivät sisustamisen ja kodin tarvikkeiden ala sekä kauneus- ja hyvinvointipalvelut.
Sen sijaan myynti väheni erityisesti viihde- ja vapaa-ajanpalveluissa, kahviloissa ja ravintoloissa sekä muodissa ja asusteissa.
Yhdistyksen vertailuissaan käyttämät luvut ovat siten vertailukelpoisia, että ne eivät sisällä uusia kauppakeskuksia tai merkittäviä laajennuksia ja remontteja.