Kauppakeskukset heränneet henkiin koronahorroksen jälkeen: ”Rajoitusten kiristyessä jäätiin koteihin”

1:54img
Korona-aika on vauhdittanut kaupankäynnin siirtymistä nettiin.
Julkaistu 24.08.2021 06:23
Toimittajan kuva
Jouko Luhtala

jouko.luhtala@mtv.fi

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärissä tapahtui huhti-kesäkuussa selkeä käänne parempaan, kertoo Suomen kauppakeskusyhdistys ry.

Vuoden 2020 vastaavan ajankohdan lukemiin verrattuna kävijämäärä nousi jopa 24 ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia. 

Kauppakeskusten käyttöaste on nyt hyvin samalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa.

– Olemme iloksemme nähneet kauppakeskuksissa, kuinka vahva halu kuluttajilla on ollut asioida fyysisissä ostosympäristöissä, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Terhi Sell.

– Aina tartuntamäärien noustessa tai rajoitusten kiristyessä jäätiin koteihin, mutta hyvin pian tilanteen parannuttua kuluttajat ovat palanneet jälleen kauppakeskuksiin, Sell jatkaa.

Pahimpia pudotuksia kokeneiden muodin ja asusteiden myynti nousi huhti-kesäkuussa 53, ja kahviloiden ja ravintoloiden peräti 88 prosenttia vuoden 2020 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. 

Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli koko maassa keskimäärin 94 prosenttia kesäkuun lopun tilanteessa. Koko maassa keskimäärin kauppakeskusten käyttöaste on nyt hyvin samalla tasolla kuin koronakriisin alkaessa.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. 

Lue myös: Vaatteiden palauttaminen muuttui maksulliseksi suomalaisissa vaatefirmoissa – “Ihmiset käyttävät kotiaan sovituskoppina ja halusimme hillitä sitä”

Lue myös: Tunnistatko itsesi? K-ruokakauppojen asiakkaissa selkeitä alueellisia eroja: Varsinaissuomalaisten tapa erottuu muista

Tuoreimmat aiheesta

Kauppakeskukset