MTV Uutiset kysyi Suomen kymmeneltä suurimmalta kauppakeskukselta, miten koronaepidemian vuoksi määrätyt rajoitustoimet ovat vaikuttaneet niiden toimintaan.
Kyselyn vastausen perusteella suomalaiset ovat noudattaneet melko kuuliaisesti hallituksen "pysykää kotona" -kehotusta koronarajoitusten alkuvaiheessa. Tällöin suurimpien kauppakeskusten asiakasmäärät keskimäärin puolittuivat normaalista ja jopa 40 prosenttia liikkeistä sulki ovensa.
Lähes kaikki liikkeistä hyödynsivät mahdollisuutta supistaa aukioloaikoja, mutta vain muutama irtisanoi vuokrasopimuksensa. Eniten poikkeusoloista kärsivät ravintolat ja kahvilat, vähiten päivittäistavarakaupat, Alko ja apteekki.
Kyselyyn osallistui kymmenen suurinta kauppakeskusta eli Ideapark Lempäälä, Jumbo, Redi, Sello, Ideapark Seinäjoki, Mylly, Itis, Tripla, Iso Omena ja Hansakortteli.
Hamstraus näkyy päivittäistavarakaupan myynnissä
Ravintolakulutuksen väheneminen ja koulujen sulkeminen näkyvät päivittäistavarakaupan myynnin kasvussa. Asiakkaita on ollut normaalia vähemmän, mutta kertaostokset ovat olleet tavallista suurempia.
Maaliskuussa nähtiin myös tiettyjen tuotteiden hamstraamista. Kotona ollessa innostuttiin leipomaan ja kuivamuona-, säilyke- ja vessapaperivarastoja täydennettiin runsaasti.
Päivittäistavarakaupan tilastojen mukaan esimerkiksi pakastettujen marjojen ja hedelmien sekä kalasäilykkeiden myynti on kasvanut 25 prosenttia. Riisin, jauhon ja pastan puolestaan 20 prosenttia ja siivous- ja puhdistustuotteiden 15 prosenttia.
Juomapuolelta huomionarvoista on se, että suomalaiset käyttivät olueen enemmän rahaa kuin maitoon ja virvoitusjuomiin yhteensä. Oluen ja virvoitusjuomien myynti kasvoi vuoden takaisesta, maidon kulutus väheni. Kahvia nautittiin totuttuun tapaan.