Korona sulki koulut: Yli 500 perheelle aiotaan toimittaa viikon ruoat – "Osalle lapsista kouluruoka voi olla päivän ainoa lämmin ateria"

10:32img
Videolla kerrotaan, kuinka koronaviruksen takia järjestetty etäopetus toimii.
Julkaistu 20.03.2020 13:19
Toimittajan kuva

Juulia Jaulimo

juulia.jaulimo@mtv.fi

Kaikilla perheillä ei ole resursseja tarjota kotona lämmintä ruokaa nyt, kun koulut on suljettu koronavirusepidemian hillitsemiseksi. Maanantaina alkavassa kampanjassa yli 500 perhettä saa kotiinsa viikon ruoat.

Koulujen siirtyminen etäopetukseen koronavirusepidemian hillitsemiseksi merkitsee myös kouluruokailun loppumista, mikä vaikuttaa suuresti osaan perheistä.

Ensi maanantaina käynnistyy Jokaiselle lapselle lounas -kampanja, joka pyrkii toimittamaan 90 euron arvoisen ruokakassin yli 550 lapsiperheelle.

– Koulujen siirtyminen etäopetukseen ja ison joukon lapsia jääminen pois päiväkodeista merkitsee monelle lapselle sitä, että he menettävät mahdollisuuden lämpimään ruokaan päivän aikana. Osalle lapsista tuo ruoka voi olla päivän ainoa lämmin ateria, kampanjan tiedotteessa kirjoitetaan.

Lue myös: MTV Uutiset seuraa koronan iskua talouteen – tässä uusimmat taloutta koskevat uutiset

Ruokakassi sisältää ainekset viikon ravitseviin pääaterioihin 4–6 henkiselle perheelle, ruoka ohjeet sekä D-vitamiinia. Lisäksi kassiin sisältyy sähköinen kokkikurssi.

­– Yhteiskuntamme on ensimmäistä kertaa sotien jälkeen poikkeusoloissa. Koronatilanne on iskenyt monien toimeentuloon ja vaatii kouluilta poikkeusjärjestelyjä. Pidän arvokkaana, että samalla kun valtio ja kunnat tekevät parhaansa ihmisten tilanteen helpottamiseksi, syntyy myös vapaaehtoista ihmisten välistä apua ja yhteisöllisyyttä, sisäministeri Maria Ohisalo kommentoi kampanjaa.

Ruokakasseja toimitetaan 13. huhtikuuta saakka. 

Kampanjan käynnistävät ja rahoittavat sen ensimmäisessä vaiheessa Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itla, Ensi- ja turvakotien liitto, Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Tiina ja Antti Herlinin säätiö ja Tradeka.

Kampanjan on koordinoinut yhteiskunnallinen yritys Venner, jolla on yhteistyökumppanuus Kauppahalli24:n ja K-ryhmän kanssa.

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus