Laajalle levinnyt koronavirusepidemia on saanut monet valtiot rajoittamaan maahan pääsyä ja osa lentoyhtiöistä on lakkauttanut lentonsa Kiinaan kokonaan. Tällaiset äärimmäiset keinot ovat THL:n terveysturvallisuusosaston johtajan Mika Salmisen mukaan enemmän haitaksi kuin hyödyksi.
Italiassa koettiin hiljattain piinallisia hetkiä, kun viranomaiset päättivät eristää kokonaisen risteilylaivan koronavirusepäilyn takia. Loukkuun jäi kuusi tuhatta matkustajaa, joille valkeni pian, että virusepäily oli aiheeton.
– Ei voida pois sulkea sitä, että Suomessakin voisi tällainen tilanne tulla vastaan, jos tapauskriteerit täyttävä kuumeinen henkilö sieltä löytyisi, niin se olisi tietysti mahdollista. On toinen asia, kuinka siinä reagoidaan. Toimenpiteet riippuvat viranomaisten tekemästä riskin arvioinnista – siinä katsotaan, onko tarpeen laittaa koko laiva seis, vai voidaanko toimia toisella tavalla, Salminen sanoo.
Mikäli tartuntavaara on todellinen, ei karanteeniin määräys katso paikkaa, eikä aikaa.
– Suomessa tartuntatautiviranomaiset voivat määrätä henkilöitä tai paikkoja karanteeniin, mikäli yleisvaaralliseksi luokitellun taudin tartunnan epäilys on olemassa, Salminen toteaa.
Hänen mukaansa kynnys kokonaisen aluksen määräämiseksi karanteeniin on kuitenkin korkea.
– Se johtuu siitä, että on aika epätodennäköistä, että yksi henkilö olisi altistanut koko aluksen kaikki matkustajat. Siinä on tärkeää tehdä huolellisesti ja ammattilaisten puolesta mahdollisimman nopeasti tilannekohtainen riskiarvio.
Suomen viranomaisilla on aina täydet valtuudet toimia
Maailman terveysjärjestö WHO julisti torstaina koronavirusepidemian kansainväliseksi terveysuhaksi.
– Käytännössä se ei Suomen viranomaisten toimintaan vaikuta mitenkään. Tämän on enemmän signaalitason viesti kaikille maille siitä, että tilanne katsotaan sellaiseksi, että nyt olisi tarpeen kaikkien oikeasti auttaa epidemian torjunnassa, Salminen sanoo.
– Suomessa meillä on viranomaisilla täydet valtuudet toimia riippumatta siitä, miten WHO tätä katsoo, hän lisää.
Lentorajoituksilla on varjopuolensa
Monet valtiot ovat rajoittaneet maahansa pääsyä ja esimerkiksi Yhdysvallat ja Australia ovat lähteneet siinä erittäin tiukalle linjalle Kiinasta palaavien suhteen. Myös useat lentoyhtiöt ovat rajoittaneet ja jopa pysäyttäneet lentoliikenteen Kiinaan kokonaan. Salminen ei kannata tällaisia toimenpiteitä.
– Jokainen maa tekee omat päätöksensä itsenäisesti, mutta pitkään kokemukseen perustuen ja WHO:n suosituksen huomioon ottaen näillä toimilla on kokonaisuuden kannalta hyvin vähän merkitystä.
– Jos ajatellaan pitkäjänteistä epidemian torjuntaa, niin ei niitä toimenpiteitä suositella. Tärkeämpää, kuin lähteä leimaamaan yhtä maata olisi se, että kansainvälisessä toiminnassa pyrittäisiin tukemaan paitsi omia toimia, niin myös epidemia-alueen toimia, Salminen sanoo.
– Tällä (rajoittamistoiminnalla) on huomattavia haittavaikutuksia hoitotarvikkeiden kulkeutumiseen ja varautumiseen terveyden huollossa.
Lentorajoitteet voivat Salmisen mukaan pahentaa tilannetta.
– Jos lentoliikenne loppuu, sillä on suuria vaikutuksia. Tästä on esimerkkinä Länsi-Afrikan Ebola-epidemia, joka pitkittyi todennäköisesti sen takia, että sinne lopetettiin lennot: tarvikkeita tai avustushenkilökuntaa ei saatu paikan päälle. Sen takia näiden kohdalla täytyy hyvin tarkasti harkita, ettei aiheuteta enemmän haittaa kuin hyötyä.