Vuosi on ollut liikenteessä tähän mennessä synkkä. Suomessa tammi-helmikuussa vakavien liikennerikkomusten määrä kasvoi jopa 60 prosenttia.
Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski tiedostaa, että kuluva vuosi on ollut liikenteessä synkkä.
Viimeisimpänä Suomea on järkyttänyt viime yönä Nokialla tapahtunut henkilöauton ulosajo, jossa kuoli kolme nuorta ja neljäs loukkaantui.
– Tällaiset isommat onnettomuudet ovat aina poikkeustapauksia, muistuttaa Tuomikoski.
Lue myös: Karu näky Nokian turmapaikalla: Jarrutusjälkien puuttuminen ja katkennut mänty kertovat hurjasta ajonopeudesta – kolme nuorta kuoli
Kesäisin tapahtuu vakavia kolareita
Vaikka liikenteen kuluva vuosi on tuntunut synkältä, Tuomikoski huomauttaa, että toistaiseksi tilastot ovat saman suuntaisia kuin aikaisempina vuosina.
– Nyt kesän aikana on ollut paljon lyhyen ajan sisään tapahtuneita onnettomuuksia ja sellaisia, missä on ollut useampia henkilöitä.
Tuomikosken mukaan kesät ovat muutenkin yleensä sellaista aikaa, jolloin hyvistä olosuhteista huolimatta tapahtuu vakavia kolareita. Nyt koronan myötä liikennemäärät ovat vielä lisääntyneet, koska ihmiset matkustavat kesällä kotimaassa.
– Kesällä suhtaudutaan huolettomammin liikenteeseen, kertoo Tuomikoski.
Koronastressiä puretaan liikenteessä
Liikenneturvan kyselyn mukaan koronan myötä osa ihmisistä oli miettinyt omaa turvallisuuttaan erityisesti myös liikenteessä. Myös jotkut vastaajista kertoivat ahdistavan tilanteen aiheuttavan ahdistusta liikenteessä.
– He kokivat, että koronan aiheuttamaa stressiä tuli purettua liikenteessä, kertoo Tuomikoski.
Hänen mukaansa huolestuminen voi näkyä liikenteessä käytöksenä, joka ei ole kaikkein turvallisinta.
Rattijuopumukset ja törkeät ylinopeudet ovat lisääntyneet tämän vuoden aikana. Tuomikosken mukaan on vaikea sanoa suoraan, johtuuko ilmiö koronasta.
– Se toki voi olla pandemian aiheuttama asia.
Myös huumerattien määrä on noussut.
– Nuorilla ei ehkä ole oikein käsitystä siitä, miten huumeet vaikuttavat liikenteessä. Ei ehkä ei tunneta sitä, miten ne vaarantavat liikennettä. Se voi olla niin erilainen kuin alkoholirattijuopumus.
Tuomikosken mukaan tietoisuuden lisääminen asiasta on kasvava haaste.
Tavoitteena alle 136 kuolemaa
Tuomikoski ei kutsu kulunutta vuotta suoraan liikenteen mustaksi vuodeksi.
– Mutta sillä tavalla on musta vuosi, että olemme tavoitteesta jäljessä. Tämän vuoden lopussa oli tavoite, että olisimme alle 136 kuoleman, jota emme nyt saavuta.
Tuomikoski pitää jokaista onnettomuutta erittäin ikävänä.