Tästä piti tulla hyvä samppanjavuosi. Sääkin on ollut otollinen. Vaikka nuoremmat ihmiset ovat muuttaneet juomatottumuksia, ja kupliva luksustuote vältti presidentti Donald Trumpin 25 prosentin veron, samppanjataloissa Ranskassa ei ollut suuria huolen pilviä. Ennen koronapandemiaa.
Viime vuosi oli samppanjan myynnissä ennätyksellinen, tuottajat tekivät kauppaa lähes viidellä miljardilla eurolla, vaikka pullojen myynti laskikin alle 300 miljoonan kappaleen.
Sitten tuli alkukevät ja koronavirus.
Ensimmäiselle vuosipuoliskolla, joka vastaa noin kolmasosaa myynnistä, kauppa on kutistunut 30 miljoonalla pullolla, sanoo Le Monde -lehdelle Maxime Toubart, Champagnen alueen viininviljelijöiden etujärjestön Sgvc:n puheenjohtaja. Järjestö edustaa 21 000 viininviljelijää.
Auttaako baarien ja terassien avautuminen?
Nyt samppanjataloissa odotetaan, kuinka Ranskassa ja muualla auenneet terassit lisäävät myyntiä, jos lisäävät, tai joudutaanko niitä jälleen sulkemaan koronapandemian taas pahentuessa.
Myös häitä ja muita kuplajuomia kuluttavia juhlia on peruttu tai juhlabudjetteja leikattu.
Epävarmuus on johtanut erimielisyyksiin hehtaarikohtaisista tuotantomääristä.
Päätös tuontantomäärästä ensi viikolla
Kiire on, sillä sadonkorjuu alkaa lähipäivinä, ja päätös tilojen hehtaarikohtaisista tuotantomääristä on tarkoitus tehdä 18. elokuuta.
Sgvc haluaa rypäleiden tuotantomääräksi 8 000 kiloa hehtaarilta, mikä tarkoittaa noin 240 miljoonaa pulloa.
Noin 300 kauppiasta eli ostajaa, erityisesti Samppanjatalojen liitto Umc, taas haluavat noin 200 miljoonaa pulloa, eli 7000 kiloa hehtaarilta. Viime vuonna oltiin toisenlaisissa lukemissa, 10 200 kiloa hehtaarilta.
"Kukaan ei tule olemaan tyytyväinen"
– Sen sijaan, että löytyisi kaikkia tyydyttävä sopu, näyttää siltä että kukaan ei tule olemaan tyytyväinen, sanoo pientuottaja Yves Couvreur Britannian yleisradioyhtiö BBC:lle.
Pientuottajat ovat jo ilman koronaakin puristuksissa.
Samppanjatalot houkuttelevat tuottajia myymään heille koko satonsa hyvään hintaan, ja näin muutama iso samppanjatalo saa sidottua viljelijät itseensä. Vaikeina aikoina kuten nyt tämä on huono riippumattomille tuottajille.
Viini kulutus Ranskassa laskee
Kriisi on tosin ollut nähtävillä jo pitkään, sanoo samppanjatuottaja Bernard Beaulieu, entinen alueen viinintuottajien liiton johtaja BBC:lle.
– Ranskassa nuoret juovat vähemmän ja vähemmän viiniä, ja on myös kasvava kilpailu proseccon ja muiden kuplivien juomien kanssa, hän toteaa.
Onko ilmiö vain tämän sukupolven asia, vai pysyvää, näkyy vasta vuosikymmenien päästä.
Sitä odotellessa viininviljelijät joutuvat ottamaan huomioon niin mahdolliset kulkutaudit kuin ilmastonmuutoksen haasteet tuotannolle ja kysynnälle.