Kasvisravintolat ovat löytäneet paikkaansa gastronomisten perinteiden Ranskassa. Sijaansa ravintolamenuilla ja kotien ruokapöydissä yrittää nyt raivata alkoholiton viini.
Pariisissa toimii nyt suurkaupungin, ellei koko maan, ensimmäinen vain alkoholittomia juomia myyvä liike Le Paon Qui Boit, Juova riikinkukko.
– Vastaamme hyvin suureen kysyntään. Saamme jo ehdotuksia avata samanlaisia liikkeitä muualla Ranskassa, sanoo Juovan riikinkukon perustaja Augustin Laborde.
Maailmankirjat sekaisin? Kulttuurinen ja identiteettimaanjäristys?
Ei sentään.
Viime vuonna alkoholittomien viinien myynti maailmalla kasvoi edellisvuodesta 24 prosenttia. Ranskassa vastaava luku oli neljä prosenttia.
Koronapandemia toi idean viiniliikkeestä
Mutta muutosta kuitenkin.
Ja siinä Laborde haluaa olla avant-gardea, etujoukossa. Toki hänen liiketoimintaideaansa on ”kiittäminen” luonnonvoimasta, koronaviruksesta.
– Ajatus alkoholittomien viinien liikkeestä syntyi vuonna 2020, pandemian ensimmäisten sulkujen aikana. Lopetin alkoholin nauttimisen ja ajatus syntyi, kun huomasin, ettei täällä ole kauppoja alkoholittomille juomille, Laborde sanoo uutistoimisto Reutersille.
Pandemia on saattanut vähentää joidenkin muidenkin ranskalaisten viinin juontia (joillakin sitä vastoin lisätä ahdistavien liikkumisrajoitusten keskellä), mutta suunta takavuosikymmenien määristä puhtaalla alkoholilla mitattuna on tultu kaatamalla alaspäin.
Viinin kulutus kutistunut roimasti
Kun 1960-luvulla ranskalainen nauttia bordeaux’taan, burgundiaan, rieslingiään tai samppanjaansa noin 26 litran puhtaan alkoholilitran verran vuodessa, nyt määrä on 11 litraa, sanoo alkoholitutkija Mickael Naassila Picardien Jules Verne -yliopistosta.
Väheneminen on kuitenkin hidastumassa, hän arvioi. Ranskalainen päihteiden käyttöä tutkiva laitos Ofdt tosin laskee määrärimaa vielä reilusti alemmaksi. Sen mukaan toissa vuonna puhdasta alkoholia kului vain 5.6 litraa vuodessa per nuppi.
Joka tapauksessa muutos on iso maassa, missä France profonde, maaseutujen Ranska, ruokineen ja juomineen on ollut ja yhä on kulttuurista ydinidentiteettiä.
Siksi poliitikkojen on käytävä maatalousnäyttelyissä maistelemassa myöntyvästi nyökkäillen juustoja ja lihapateita, ja taputtelemassa tuotantokotieläinten kankkuja.
Terveystrendi vaikuttaa myös Ranskassa
Muutosten tuulihatut kuitenkin pyyhkivät myös Ranskan yli. Ihmiset ovat yhä tietoisempia terveydestään ja tarkkaavaisempia ruokavaliostaan.
– Kiinnostus vähäalkoholisiin ja alkoholittomiin juomiin on suuri. Ihmiset ovat enemmän huolissaan terveydestään, Naassila sanoo.
Laborden liike sijaitsee Pariisin 19. kaupunginosassa. Se on perinteinen työväen ja siirtolaistaustaisten asuinalue, mutta muuttuu trendikkääksi, aivan kuten uudet kevyemmät ruokailutottumukset.
– Tämä on oikein hyvää ja tuo mieleeni sampanjamuistojani, sillä en voi enää juoda sitä (terveyssyistä), arvioi kuplajuomaansa 31-vuotias Astrid Perdrix.
62-vuotias muotoilija Hélène Bourgy maistelee liikkeessä punaviiniä, ja tunnistaa tuoksun viiniksi. Tanniinejakin on, mutta maku on alkoholittoman viinin makua. Kelpaa silti.
"Alkoholiton on hyvä kompromissi"
– Aina ei ole halua ottaa viiniä. En aina halua nauttia alkoholipitoista juomaa, mutta halua silti jotain, missä on juhlatunnelmaa. Tämä on hyvä kompromissi.
Mutta ei viini ole katoamassa Ranskassa, ei 19. kaupunginosassa eikä perinteisillä maataloustuotantoalueilla. Se olisi kuin poistaisi trikolorilipusta yhden väreistä, sen punaisen (joka viittaa Pariisin kaupunkiin).
Laatu on korvaamassa määrän.
Silti ranskalaiset kuluttivat hehtolitroissa viime vuonna noin 25 miljoonaa hehtolitraa. Vain Yhdysvalloissa juodaan enemmän, noin 33 miljoonaa hehtolitraa.
Ja kysyntää maailmalla riittää. Vientimaana Ranska on ykkönen. Suurin markkina on Yhdysvallat, ja Kiinassa ranskalaisviinien kysyntä on ampaissut ylöspäin lähes kuin samppanjapullosta singahtava korkki.