Ulkomaille matkustetaan jälleen, mikä näkyy paitsi ruuhkina lentokentillä myös lentoliikenteen päästöjen kasvuna.
Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri Petteri Taalas kuitenkin muistuttaa, että lentämisen vaikutus ilmastoon on suhteellisen vähäinen.
– Lentoliikenne ei ole se ilmastonmuutoksen tärkein kysymys. Pystymme hanskaamaan nykyisen lentämisen volyymin esimerkiksi hiilinielujen avulla, Taalas sanoo.
– Tietysti tarpeeton lyhyiden matkojen tekeminen on semmoista, jossa kuormitusta tulee enemmän. Viikon reissu on parempi kuin se, että käy vain viikonloppureissulla.
Vuonna 2020 hiilidioksidipäästöt putosivat 5,6 prosenttia.
– Siinä oli lentoliikenteellä pieni rooli, mutta erityisen paljon maantieliikenteen väheneminen ja myös laivaliikenteen väheneminen näkyivät siinä.
Sähkölentokoneita lyhyille matkoille
Lentoliikenne ei siis ole ilmastonmuutoksen suurin pahis. Sitä ennen tulevat etenkin energiatuotanto, maantieliikenne ja teollisuus.
Hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n uusimman raportin mukaan kansainvälinen lento- ja laivaliikenne yhdessä tuottavat kaksi prosenttia maailman päästöistä.
Jos lentämistä mietitään, miten jatkossa voitaisiin lentää päästöystävällisemmin?
– Parhaillaan kehitetään ilmastoystävällisiä polttoaineita. Esimerkiksi Neste tekee jätteistä uusiutuvaa kerosiinia, joka on tietysti hinnalta korkeampi kuin muut polttoaineet. Se on yksi keino.
– Parhaillaan kehitetään myös sähkölentokoneita, joilla voitaisiin lentää lyhyitä matkoja esimerkiksi Suomen kotimaan liikennettä, Petteri Taalas vastaa puhelimessa.
Lue lisää: Lentokentällä luvassa kovia ruuhkia myös sunnuntaina – turvatarkastukseen voi joutua jonottamaan jopa tunnin
Lue lisää: Ihmiset haluavat lomalle, mutta lentokaaos uhkaa kesällä – tilanteen parantuminen voi kestää pitkään
"Suhtaudun varauksella elämän tiukkaan rajoittamiseen"
Vaikka turistit reissaavat jälleen, Petteri Taalas uskoo työmatkalentämisen vähentyneen pysyvästi.
– Esimerkiksi omassa organisaatiossa, ja varmasti laajemminkin, harjoitetaan tällä hetkellä paljon enemmän etäkokouksia eli työmatkalentäminen todennäköisesti tulee vähenemään pysyväisemmin.
– Olemme oppineet käyttämään sähköisiä kokousjärjestelmiä, ja sen avulla voidaan säästää työtunteja ja voidaan säästää myös lentokilometrejä sekä vähentää lentämistä.
Petteri Taalas sanoo suhtauvansa varauksin siihen, että elämää rajoitetaan tiukasti.
– Terveen järjen käyttö riittää. Miten paljon esimerkiksi ajaa autolla tai ostaa Kiinassa hiilivoimalla tehtyjä tuotteita. Tällaisten tuotteiden ylenpalttinen ostaminen ei ole hyvä ilmastoteko.
– Varmasti on hyvä pitää psyykestä huolta eikä uhrata kaikkea elämää sen eteen, että miettii pelkkää ilmastokysymystä.