Koronatartunta espoolaisessa vastaanottokeskuksessa – asukas arvostelee hygienian tasoa: "Välillä joudumme pesemään käsiä pelkällä vedellä”

vastaanottokeskus
Lukijan kuva
Julkaistu 11.04.2020 07:01
Toimittajan kuva

Anna Egutkina

anna.egutkina@mtv.fi

Nihtisillan vastaanottokeskuksen asukkaalla Espoossa on varmistunut koronavirustartunta. 

Liiketoimintajohtaja Suvi Salonen kertoo, että tartuntatilanteen varautumissuunnitelma oli otettu vastaanottokeskuksessa käyttöön jo virustartuntaepäilyn tultua ilmi.

– Vastaanottokeskus tekee tiivistä yhteistyötä kunnan tartuntatautiyksikön kanssa, Salonen sanoo.

Nihtisillan vastaanottokeskus on yksityisen Luona Oy:n ylläpitämä aikuisten turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus. Myös Luonan toisessa vastaanottokeskuksessa Vantaalla asukkaalla on varmistunut koronatartunta.

Lue myös: MTV seuraa koronavirustilannetta kotimaassa: Uusia tartuntoja 118, sairastuneita yhteensä jo yli 2 600

Unettomia öitä

39-vuotias nimettömänä pysyttelevä irakilainen turvapaikanhakija on asunut Nihtisillan vastaanottokeskuksessa muutaman vuoden. Hän kertoo olevansa erittäin huolissaan omasta ja muiden vastaanottokeskuksen asukkaiden terveydestä.

– Jaamme kylpyhuoneet, ruokailuvälineet, pyyhkeet ja vuodevaatteet täällä toisten ihmisten kanssa. Saippuaa kuluu ja välillä se loppuu eikä siivooja ehdi täyttää sitä, joten joudumme pesemään käsiämme pelkällä vedellä, turvapaikanhakija sanoo.

Hän kertoo olevansa stressaantunut ja peloissaan, koska joutuu jakamaan arkensa satojen ihmisten kanssa, joista osalla voi olla koronavirus.

– Tilanne pahenee joka päivä. Ihmiset täällä yrittävät suojella perheitään mahdollisuuksiensa mukaan. En pysty nukkumaan stressin vuoksi. Kukaan ei halua saada tartuntaa.

Lue myös: Suurin osa espoolaisen vastaanottokeskuksen asukkaista elättää itse itsensä – eivät saa vastaanottorahaa: "Töissä käy noin kahdeksankymmentä prosenttia"

Liiketoimintajohtaja Salosen mukaan vastaanottokeskuksessa on tehty tarvittavia muutoksia muun muassa ruokailuun ja siivoukseen tartuntojen ennaltaehkäisemiseksi.

Lisäksi on avattu puhelinpalvelu, johon turvapaikanhakijat voivat soittaa saadakseen koronaan liittyvää neuvontaa ja ohjausta.

– Tällä hetkellä henkilökunnastamme noin puolet työskentelee etänä, jotta pystymme turvaamaan asiakkaidemme palvelut myös poikkeustilanteessa. Huoli koronaviruksen etenemisestä yhteiskunnassa on meillä kaikilla yhteinen, Salonen sanoo.

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus