Vastaanottokeskusten toiminnasta on tehty runsaan kahden vuoden aikana 40 kantelua Maahanmuuttovirastolle. Migrin vastaus lähes kaikkiin kanteluihin on ollut se, että puutteita tai virheitä ei ole ilmennyt. Espoon Nihtisillan vastaanottokeskuksen asukkaat kritisoivat muun muassa keskuksessa tarjoiltavaa ruokaa. MTV Uutiset vieraili vastaanottokeskuksessa.
Espoon Kilossa sijaitsevassa Nihtisillan vastaanottokeskuksessa käy kuhina, kun asukkaat lusikoivat linssi-vihanneskeittoa ja keskustelevat vilkkaasti. Osalle ruoka näyttää maistuvan, osa työntää lautasen syrjään.
– Ruoan laatu täällä on todella kehno. Ruoka on liian maustettua, liian suolaista eikä mitään lastenruokaa ole lainkaan, kertoo Kiovasta Suomeen paennut Ljubov Varmaz.
Hän on asunut Nihtisillan vastaanottokeskuksessa pian seitsemän kuukautta. Saman verran aikaa vastaanottokeskuksessa on viettänyt myös vieressä nyökyttelevä Tetiana Holub, joka asui sodan syttymishetkellä Ukrainan Slavjanskissa.
– Täällä vastaanottokeskuksessa on paljon iäkkäitä ihmisiä, joilla on kroonisia vatsa- ja maksasairauksia. Tämän takia suolaisen, liian mausteisen tai pippurisen ruoan syöminen on ehdottomasti kielletty lääkärin toimesta, Holub sanoo.
Hänen mielestään liian mausteisen ruoan lisäksi vastaanottokeskuksen ongelmana on se, ettei asiakkaiden käytössä ole mikroa tai keittiötä, jossa voisi itse laittaa ruokaa.
– Ystäväni toi itse tekemäänsä ukrainalaista borssikeittoa tänään, mutta koska mikroa tai keittiötä ei ole, minulla ei ole paikkaa lämmittää keittoani, Holub harmittelee.
Molemmat naiset kertovat olevansa kiitollisia siitä, että ovat päässeet Suomeen turvaan.
Ruokalistoja päivitettiin
Ruoan laatu puhutti Nihtisillan vastaanottokeskuksessa sen verran paljon, että asukkaat allekirjoittivat vetoomuksen ruokalistan parantamisesta. Vetoomus keräsi yli 40 nimeä ja sen jälkeen johto järjesti asiakastapaamisen asian läpi käymiseksi.
– Ruoasta tulee palautetta jonkin verran. Se on ihan ymmärrettävää. Kun asiakkaita on 500, niin on vaikea tehdä ruokaa, joka kaikkia miellyttää, mutta toki haluamme kuunnella asiakkaita heidän toiveistaan ja pyrimme ottamaan niitä huomioon, Nihtisillan vastaanottokeskuksen palvelupäällikkö Essi Virtanen sanoo MTV Uutisille.
Virtasen mukaan noin kuukausi sitten ruokalistoja päivitettiin, osittain vastaanottokeskuksen asiakkaiden toiveiden pohjalta.
Holub kertoo myös, että asiakastapaamisen jälkeen vastaanottokeskuksen eri kerroksiin on saatu jääkaapit. Positiivisia muutoksia on siis ollut ilmassa. Siitä huolimatta mikroja tai ruoanlaittotiloja ei edelleen ole ja kohtelu saattaa Holubin mukaan välillä olla ikävää.
– Kun valitimme ruoasta, kuulimme jopa tämän vastaanottokeskuksen henkilökunnalta, että tämä ei ole mikään viiden tähden hotelli. Oli todella loukkaavaa kuulla sellaista. Tiedostamme varsin hyvin, keitä ja missä me olemme ja että joudumme olosuhteiden pakosta olemaan täällä varsin pitkään, Holub sanoo ja purskahtaa itkuun.
"En saanut lääkkeitä"
Aikavälillä 24.2.2022–17.10.2022 ukrainalaiset ovat jättäneet Suomessa 1 792 turvapaikkahakemusta ja 41 891 tilapäisen suojelun hakemusta.
Yksi heistä on 26-vuotias Harkovasta paennut Anna, joka ei halua sukunimeään julkisuuteen aiheen arkaluontoisuuden vuoksi. Hän asui Nihtisillan vastaanottokeskuksessa kuukauden ja toivoo kovasti saavansa jäädä Suomeen ainakin väliaikaisesti. Nykyään hän asuu jo toisella paikkakunnalla ja on työharjoittelussa.
Monen muun tavoin Annasta suurin ongelma vastaanottokeskuksessa oli ruoka ja sen yksipuolisuus.
– Veljenpoikani oli yhtenä iltana todella innoissaan siitä, että ruokalistan mukaan päivälliseksi piti olla kanaa. Hän iloitsi asiasta koko päivän, mutta päivälliseksi olikin jälleen perunaa ja linssejä, Anna harmittelee.
Hänellä on gastriitti, minkä vuoksi ruokavalion on oltava hyvin tietynlainen. Vastaanottokeskuksessa viettämänsä kuukauden aikana hänen vatsaoireensa pahenivat huomattavasti, mutta terveydenhoitajan vastaanotolle oli vaikea päästää.
Samansuuntainen kokemus on myös vastaanottokeskuksessa edelleen asuvalla ukrainalaisnaisella, joka haluaa esiintyä jutussa nimettömänä. Hän kertoo menneensä eräänä perjantaina terveydenhoitajan vastaanotolle korkean verenpaineen vuoksi, mutta sai kehotuksen tulla vasta maanantaina takaisin.
– En saanut mitään lääkkeitä missään vaiheessa. Kun maanantaina verenpaineeni vihdoin mitattiin, se oli hyvin korkea. Hoitoon en siitä huolimatta päässyt.
Vastaanottokeskuksen palvelupäällikkö Essi Virtanen sanoo olevansa siinä käsityksessä, että vastaanottokeskuksen terveydenhoitajan pakeille kyllä pääsee arkisin virka-aikoina. Hänen mukaansa kaikki jonotusnumeron ottaneet hoidetaan.
– Terveydenhoitaja sitten arvioi mahdollista jatkohoidon tarvetta, Virtanen sanoo.
Vastaanottokeskusten tilanteesta lisää Asian ytimessä -ohjelmassa keskiviikkona klo 20 alkaen MTV3-kanavalla. Studiossa aiheesta on keskustelemassa Maahanmuuttoviraston uusi ylijohtaja Ilkka Haahtela.