Koronavuosi kasvatti alkoholin ostamista, ja tämä näkyy Alkossa. Alkon myynti kasvoi viime vuonna 13 prosenttia.
Äkkiseltään voisi ajatella, että pandemia sai ihmiset läträämään viinalla, mutta myynnin kasvua selittää Alkon mukaan myyntikanavien muutos.
– Matkustajaliikenne Suomesta ulkomaille on ollut lähes pysähdyksissä, ravintolat olivat osan vuotta suljettuna ja niissä on ollut rajoituksia. Anniskelumyynnin osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on noin 10 prosenttia ja matkustajatuonnin osuus noin 15 prosenttia, kertoo Alko tiedotteessaan.
0:57
Vuonna 2020 Alkosta ostettiin 92,7 miljoonaa litraa juomia, kun puolestaan vuonna 2019 litramyynti oli 82,1 miljoonaa.
– Viinien myynti nousi 15 prosenttia, väkevien 10 prosenttia, panimotuotteiden kuusi prosenttia ja alkoholittomien seitsemän prosenttia, Alko kertoo tiedotteessa.
Alkon kautta kertyi yhteensä 967 miljoonaa alkoholi- ja arvonlisäveroa, mikä oli 107 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2019.