Litrat on laskettu: Näin kävi kauppa Alkoissa viime vuonna – alkoholittomien myynti yhä nousussa

8:47img
Alkoholittomia juovat joutuvat yhä selittämään valintojaan.
Julkaistu 17.01.2022 13:19(Päivitetty 17.01.2022 15:10)

MTV UUTISET – STT

Alkon litramääräinen myynti laski viime vuonna jonkin verran ensimmäisestä koronavuodesta 2020, kertoo Alko. Viime vuonna Alkosta ostettiin noin 89 miljoonaa litraa juomia, mikä on noin neljä prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Koronapandemiaa edeltävään vuoteen 2019 verrattuna myynti kuitenkin kasvoi yli kahdeksan prosenttia. Myynnissä näkyy edelleen se, että matkustajaliikenne Suomesta ulkomaille oli edelleen melko vähäistä ja ravintoloiden toiminnassa on ollut rajoituksia.

Alkon toimitusjohtajan Leena Laitisen mukaan koronarajoitukset kohdistivat alkoholin myyntiä yhä Alkoon ja vähittäiskauppaan.

7:31img

Pitäisikö miedon alkoholin kotiinkuljetus sallia?

Lue myös: Alkossa on käynnissä poistomyynti – tästä alennustuotteissa on kyse

Verkkokauppa lisäsi suosiotaan

Verkkokauppatilausten suosio jatkoi kasvuaan viime vuonna. Verkkokauppatilaukset kasvoivat yli neljänneksen. Vuonna 2020 verkkokauppa kasvoi Laitisen mukaan tätäkin enemmän.

Verkkokauppatilauksien sisältö on Laitisen mukaan hyvin samanlainen kuin kivijalkakaupasta ostettujen tuotteiden.

– Esimerkiksi keväällä, kun on juhlasesonkeja, juhlajuomat korostuvat, Laitinen kertoo STT:lle. 

Alkon kolme eniten myydyintä tuotenimikettä olivat viime vuonna väkeviä viinoja. Neljänneksi eniten myytiin portugalilaista punaviiniä.

Väkevien litramääräinen myynti laski viime vuonna reilut kolme prosenttia verrattuna vuoteen 2020. Litramääräisesti Alkon suosituin tuoteryhmä oli viime vuonna aiempien vuosien tavoin viinit.

Lue myös: Todellinen juomabuumi Suomessa: Nyt tulee uutta "viinatonta viinaa"

Alkoholittomien myynti yhä nousussa

Laitisen mukaan alkoholittomien tuotteiden suosion kasvu on jatkunut enimmäkseen yhtäjaksoisena jo vuodesta 2015 saakka. Alkoholittomien tuotteiden osuus litramääräisestä myynnistä on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2015, mutta ei yltänyt viime vuonna vielä prosenttiin.

Laitisen mukaan puolitoista prosenttia Alkolle esitetyistä toiveista koskee alkoholittomia juomia.

– Näyttäisi siltä, että alkoholittomat painottuu Alkon toiveissa myyntiä enemmän, Laitinen sanoo.

Alkolle voi esittää toiveita tuotteen saamiseksi myyntiin johonkin tiettyyn myymälään.

Tuoreimmat aiheesta

Alko