Monia kouluja vaivaa resurssipula, jonka myötä opettajat joutuvat toimimaan myös oppilaiden terapeutteina. Pulaa on etenkin erityisopettajista, koulupsykologeista ja koulukuraattoreista.
Uutisaamussa vierailleen OAJ:n puheenjohtajan Katarina Murron mukaan opettajien ja rehtoreiden työmäärä on kasvanut viime vuosina hälyttävästi. Suurin osa lisääntyneestä työstä liittyy opetuksen ulkopuolisiin tehtäviin.
Samanaikaisesti oppimisen haasteet ovat kasvaneet ja suuret ryhmäkoot edesauttavat niiden lisääntymistä.
– Oppimisen haasteet aiheuttavat hankaluuksia, sillä ryhmäkoot ovat aivan liian isot. Meillä ei ole riittävästi erityisopettajia saatavilla ja lainsäädäntökään tähän oppimisen tukeen ei ole riittävän täsmällinen, Murto sanoo.
Koulukuraattoreiden ja koulupsykologien puute on johtanut opettajien tehtävien laajenemiseen opetustyöstä kouluterapeuteiksi. Murron mukaan resurssipulasta seuranneet ongelmat näkyvät varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen asti ja heikentävät oppimisen edellytyksiä. Alueellisia eroja on paljon.
– Resursseja ja rahaa ei yksinkertaisesti ole riittävästi. Koulutuksen perusrahoitusta täytyy lisätä riittävästi ja esimerkiksi opettajien koulutusmääriä täytyy nostaa, jotta saamme riittävästi päteviä opettajia, Murto sanoo.
Erityisopettajista kova pula
Viljakkalan yhtenäiskoulun opinto-ohjaaja Emmi Hannuksela nostaa Uutisaamussa esiin erityisopettajien puutteen esiin yhtenä koulumaailman keskeisimpänä ongelmana.
Erityisen tuen tarvitsijoiden määrä on lisääntynyt viime vuosien aikana runsaasti. Erityisopettajapulan vuoksi luokanopettajat ja aineenopettajat joutuvat toimimaan erityisopettajina ilman, että heillä on siihen koulutusta. Jokaisen oppilaan tarve on erilainen, ja siihen vastaaminen on Hannukselan mielestä kouluarjen suurin haaste.
– Sinne yleisopetukseen joutuu vähän kuin heitteille oppilaita, jotka todellisuudessa tarvitsisivat pienryhmäpaikan tai enemmän aikuisia mukaan ohjaukseen, Hannuksela sanoo.
Hannukselan mukaan osa erityistä tukea tarvitsevista oppilaista integroituu hyvin yleisopetukseen. Osa sen sijaan vaatii runsaasti opettajan aikaa ja tukea.
– Silloin meillä käy niin, että muut keskitason oppilaat ja jopa taitavat oppilaat eivät saa huomiota ja kannustusta, jotta heidän osaamistasonsa voisi oikeasti nousta. Tämä tilanne saattaa olla taustalla, kun huomataan, että oppimistulokset ovat laskeneet.
OAJ:n Katarina Murto on huolissaan hyvinvointialueisiin siirtymisestä ensi vuonna, ja toivoo, että oppilashuoltoon kiinnitetään jatkossa enemmän huomiota.