Ensi viikolla monet opiskelijat palaavat jälleen koulun penkille lähiopetukseen. Etenkin nuorille oppilaille yksi tärkeimmistä koulun aloitukseen liittyvistä riiteistä on uuden repun hankinta. Miten reppukauppa on poikkeuskevään jälkeen käynnistynyt?
Kaikkein innokkaimmin uutta reppua lähtevät hankkimaan pienet koululaiset sekä päiväkotiin suuntaavat lapset. Pienille lapsille suunnattujen reppujen myynti käynnistyy yleensä ensimmäisenä, eikä tämäkään vuosi ole poikkeus.
– Koulureppujen myynti käynnistyy perinteisesti jo heinäkuussa, ja niin on käynyt tänäkin vuonna, kertoo S-ryhmän valikoimajohtaja Päivi Hole.
K-Citymarketin valikoimapäällikkö Tuula Greus puolestaan kommentoi, että ihmiset ovat heränneet reppujen ostoon tänä vuonna hieman normaalia myöhemmin. Ensimmäisenä liikkeelle ovat joka tapauksessa lähteneet pienten lasten reput.
– Ihmiset ovat hieman myöhemmin heränneet reppujen ostoon kuin aikaisempina vuosina. Siinä mielessä korona on varmaan vaikuttanut myyntiin, Greus pohtii.
Päivi Holen mukaan koronavirus vaikutti myynteihin negatiivisesti keväällä. Syksyn myynneissä sen vaikutuksia ei ole ainakaan toistaiseksi näkynyt.
– Heinäkuussa Prismoissa myyntimme kasvoi kahdeksan prosenttia suhteessa edellisvuoteen, joten ainakaan vielä syksyn osalta ei ole koronan vaikutusta näkyvissä, hän kertoo.
Tuula Greusin mukaan myöskään K-Citymarketeissa koronavirus ei ole vaikuttanut syksyn myyntimääriin etenkään pikkulasten reppujen kohdalla. Hän kuitenkin huomauttaa, että esimerkiksi osa korkeakouluista saattaa jatkaa etäopetusta syksylläkin, jolloin vanhemmat opiskelijat eivät tarvitse uutta reppua tai laukkua.
Urheilulliset reput käyvät nyt parhaiten kaupaksi
Koulun aloitukseen myytävien laukkujen kirjo on kasvanut. Reppujen lisäksi haetaan muun muassa erilaisia olkalaukkuja, jumppapusseja ja vyölaukkuja. Repuissa brändit ovat aiempaa suositumpia.
– Oman kokemukseni pohjalta voin sanoa, että aiemmin reput olivat hieman lapsellisempia. Nyt ostetaan enemmän sporttisia brändireppuja, kuten Adidasta, Nikeä ja Pumaa, sanoo Tuula Greus.
Myös Päivi Hole kertoo, että etenkin isommat lapset suosivat urheilumerkkien reppuja. Holen mukaan kestosuosikin asemassa ovat kuitenkin edelleen erilaiset kuvioidut reput.
– Vuodesta toiseen kestosuosikkeina ovat erilaiset kukka-, eläin- ja perhosreput. Repuissa näkyy myös aina pelihahmoja sekä Disneyn ja Marvelin hahmoja, hän sanoo.
Viime vuosina suosiotaan ovat kasvattaneet myös reput, joissa on jokin turvallisuuselementti. Repuissa voi olla esimerkiksi led-valoja tai heijastimia. Tällaisia reppuja ostetaan etenkin pienille lapsille.
Säilyttääkö uuden repun hankinta tulevaisuudessa rituaalinomaisen asemansa?
Tuula Greusin mukaan reppuja myydään ympärivuotisesti yhä enemmän. Greus ennustaa, että esimerkiksi opetuksen digitalisoitumisen myötä repun merkitys koulumaailmassa pienenee, mutta vastaavasti kasvaa vapaa-ajan riennoissa.
– Vapaa-ajalla ulkoillaan, retkeillään ja urheillaan paljon – se puoli kasvaa jatkuvasti. Toki reppujen myynnin kannalta heinä- ja elokuu ovat merkittäviä ja edelleen kaikkein suurimmat kuukaudet, hän kertoo.
Päivi Hole puolestaan uskoo, että uuden repun hankinta tulee jatkossakin olemaan merkittävä tapahtuma erityisesti pienille koululaisille ja tarhalaisille.
– Näemme sen pysyvän tärkeänä riittinä jatkossakin, Hole summaa.