Laajat maastopalot ovat riehuneet Kreikassa jo viikon. Rodoksen lisäksi maastopaloja on ollut myös Korfun saarella. Palojen tieltä on evakuoitu kymmeniätuhansia ihmisiä.
Kyseessä Kreikan historian suurin maastopaloista johtuva pelastusoperaatio. Sisäministeriön pelastusylitarkastaja Pekka Tiainen oli viime vuonna avustustehtävissä Kreikan maastopaloissa.
MTV Uutiset Liven vieraana olleen Tiaisen mukaan tilanne on nyt täysin erilainen verrattuna viime vuoteen, jolloin tilanne Kreikassa oli kohtuullisen hyvä.
– Haastavaksi sen tekee se, että näitä maastopaloja on eri puolilla Kreikkaa eikä pelkästään tietyillä saarilla.
Lue myös: Kreikan maastopalot hirvittävät kokenutta palomestaria – "Pahalta näyttää"
Haastavaksi pelastusoperaation tekee myös se, että kyseessä on saari mikä tekee kaluston siirtämisestä hankalaa. Myös maasto on vaikeakulkuista.
– On mäkistä vuoristoseutua, johon on ylipäätään hankala päästä jalkaisin tai ajoneuvoilla. Silloin kysymykseen tulee sammutuslentokoneet ja -helikopterit, joita on Kreikassa nyt erittäin paljon käytössä.
"Suhteellisen hyvä tilannekuva"
Tärkein asia näin mittavissa pelastusoperaatioissa on tilannekuvan muodostaminen heti alussa, Tiainen sanoo.
– Eli ymmärretään mitä on tapahtumassa, mikä on palon laajuus, mitkä ovat leviämisen ennusteet. Sitten tietenkin verrataan käytössä olevia resursseja ja pyritään kohdentamaan resurssit aina sinne tärkeimpään kohtaan.
Tiainen uskoo, että Kreikassa on suhteellisen hyvä tilannekuva tilanteesta.
– Vierailin heidän johtokeskuksessa viime vuonna mikä on erittäin moderni ja uskon kyllä, että heillä on suhteellisen hyvä tilannekuva tästä asiasta.
Lue myös: Rodoksen maastopalojen evakuointi on Kreikan historian suurin – pelkästään suomalaisia on evakuoitu 180
Sammutustehtävissä ollut lentokone putosi maahan
Tiistaina Kreikassa putosi sammutustehtävissä ollut lentokone. Koneen 34-vuotias lentäjä ja 27-vuotias perämies menehtyivät onnettomuudessa.
– Lentäjät toimivat erittäin haastavissa olosuhteissa. Siellä on kuuma ja lennetään näiden palojen päältä ja osittain savuisten ilmojen läpi. He ovat kokeneita lentäjiä ja perehtyneet asiaan, mutta näitä sattuu valitettavasti aina silloin tällöin.
Mitkä ovat pelastajien isoimmat vaaranpaikat? Miten kommunikointi onnistuu, kun ei ole yhteistä kieltä? Katso koko haastattelu jutun alussa olevalta videolta.
1:35