Liikenne- ja viestintäministeriön vetämä työryhmä väläyttää mahdollisuutta alentaa vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen verotusta, kertoo Keskisuomalainen.
Muutos vauhdittaisi muun muassa sähkö- ja kaasuautojen yleistymistä.
Taustalla vaikuttaa EU-direktiivi, joka velvoittaa jäsenmaita laatimaan suunnitelman vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkostosta marraskuuhun 2016 mennessä.
– Jotta jakeluverkoston laajentaminen olisi kannattavaa, pitää vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien autojen ostaminen tehdä nykyistä houkuttelevammaksi. Tehokkain keino tässä olisi luultavasti liikenteen verotuksen muuttaminen, esimerkiksi uuden auton hankintaveron alentaminen, liikenneneuvos Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriöstä arvioi Keskisuomalaisessa.
Vero on auton hiilidioksidipäästöistä riippuen 5–50 prosenttia auton hinnasta. Jääskeläisen mukaan vero voisi olla jatkossa nolla, jos päästötkin ovat nolla, kuten sähköautoissa.
Jääskeläisen mukaan toinen keino lisätä sähkö- ja kaasuautojen määrää olisi huojennus vuosittain maksettavaan auton käyttövoimaveroon.
Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviltä autoilta peritään nykyään päästöihin perustuvan perusveron lisäksi käyttövoimaveroa.