”Kuin vetäisi kahvakuulaa kuminauhalla” – peräkärrynkin kanssa monta turvallista reissua on parempi kuin yksi turvaton
Lähestyvä kesä tietää monelle mökkikauden käynnistymistä ja jos jonkinmoista rakennusurakkaa tai piharemonttia. Liikenneturva muistuttaa, ettei kevytperävaunuissa saa kuljettaa ihan mitä ja miten paljon vain, vaikka rautakauppalista olisi kuinka pitkä. Maksimikuormaan vaikuttavat sekä vetoauton että itse kärryn ominaisuudet. Peräkärryä vedettäessä on muistettava myös 80 km/h:n nopeusrajoitus.
Pääkuvan videoAutoliiton autokoulu: Näin peruutat peräkärryn kanssa |
Ennen kuljetusoperaatiota kannattaa selvittää sekä vetoauton että kärryn ominaisuudet. Jokaisen auton rekisteriotteeseen on merkitty kyseiselle autolle suurin sallittu vetomassa – eli kuinka paljon autolla saa vetää tavaraa.
– Kilomäärät ovat pienemmät jarruttomille kuin jarrullisille peräkärryille. Lastauksessa on myös huomioitava itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaismassaan, selventää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.
– Omamassasta riippuen kevytperäkärryllä voi kuljettaa noin 400–500 kiloa tavaraa. Kuutio multaa painaa noin 1300 kiloa ja kiviainekset noin 1500 kiloa. Nämä ylittävät kevytperäkärryn kokonaismassankin jo yli kaksinkertaisesti. Painekyllästetty terassilautakin painaa yllättävän paljon, eli yhdellä kuormalla ei kevytperäkärryssä voi kymmeniä lautoja kuljettaa. Tee siis mieluummin kaksi turvallista reissua kuin yksi turvaton reissu.
Ennen liikkeelle lähtöä on tarkistettava myös peräkärryn valot ja rengaspaineet. Maadoitus- ja polttimoviat ovat varsin tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla.
Kuormaa maltilla ja kiinnitä pitävästi
Heiskanen muistuttaa kuormaajia tarkkailemaan aisapainoa. Tavara lastataan kärryn kyytiin tasaisesti niin, ettei aisaan tule nostetta. Muuten vaarana on heijausliike, joka nostaa auton perän ilmaan ja suistaa monen mökinrakentajan ojaan. Aisa ei myöskään saa olla liian painava.
– Aisan maksimipaino saa olla 10% kärryn kokonaismassasta, mutta ei kuitenkaan enempää kuin aisan sallittu maksimipaino. Jos kärryn saa nostettua vetokoukkuun käsin, on paino usein sopiva. Nokkapyörä, peruutuskamera tai lastauskaveri helpottavat koukkuun peruuttamista, luettelee Heiskanen.
Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma ulottuu sivusuunnassa ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Takana kuorma on merkittävä punakeltaisella lipulla, kun ylitystä on yli metri.
– Takaylitys saa olla enintään kaksi metriä, mutta jo pienessäkin takaylityksessä on oltava erityisen tarkkana aisapainon kanssa. Tämä on yleisin kuormausvirhe, joka erottuu peräkärryjen kanssa tapahtuvien onnettomuuksien taustalta, Heiskanen painottaa.
Kärryssä oleva kuorma on sidottava pitävästi. Yli kolmimetrisessä tavarassa vaaditaan vähintään kaksi sidosta. Kuorman sidonnan pitää kestää eteenpäin kuorman paino, sivuille ja taaksepäin puolet kuorman painosta.
– Muista, että peräkärryn kuomu ei ole mikään sidos, vaan tavaran tulee olla kiinni myös kuomullisessa kärryssä, Heiskanen tähdentää.
Peräkärry kuin kasikympin lätkä
Kun sitten on päästy turvallisesti tien päälle, on vielä muistettava peräkärryn vaikutukset ajonopeuteen. Yhdistelmän suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa.
– Rajoitus ei missään nimessä ole kiusantekoa. Ylipainoinen tai väärin kuormattu kärry on ajettavuudeltaan kuin yrittäisi vetää kahvakuulaa kuminauhalla. Vaarana on, että kärryn pitkittäis- ja poikittaissuuntainen heijausliike vie autoa, eikä auto kärryä. Mitä enemmän nopeutta, sen suurempia ovat nämä liikkeet, muistuttaa Heiskanen.
Monissa autoissa tulee vastaan myös jarruteho, sillä jarruja ei ole suunniteltu kaksinkertaiseen kuormaan yli 80 kilometrin tuntinopeuksissa. On hyvä muistaa, että nopeuden lisääminen neljänneksellä kaksinkertaistaa jarrutusmatkan.
Lähde: Liikenneturva
Uusimmat
-
12:45
Neljä kuolonkolaria, kuusi kuollutta – tieliikenteessä järkyttävä vuorokausi
-
12:43
Vihreiden vaihtoehtobudjetti leikkaisi ympäristön haittatukia: "Ei pidä paikkansa, että lapsilta ja nuorilta on pakko leikata"
-
12:30
Jorma Uotinen arvioi TTK-finalistien vahvuudet
-
12:26
Synkkä vuorokausi karmeassa ajokelissä, kuusi kuollut – näin Jari-myrsky jatkuu: MTV seuraa
-
12:23
Ukrainan parlamentti perui istuntonsa ohjusvaaran vuoksi
-
12:19
Aseistetut ruotsalaispoliisit eivät pääse enää Norjaan
-
12:11
Mestaruustaistelu heräsi henkiin! Tänak paineistaa Neuvillea, Toyota ahtaalla – MTV seurasi
-
12:08
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella – tutkitaan rikoksena
-
11:37
Jari-myrsky puskee lunta ja räntää vielä senttitolkulla – maanantaina uusi myräkkä tuo märän käänteen
-
11:31
Kotkassa löytyi ruumis tulipalon jäljiltä – tämä neljästä taposta epäillystä tiedetään
-
11:30
Vappu Pimiä kohtasi Jarin silmästä silmään: "Terveisiä maailman onnellisimmasta maasta!"
-
11:20
Tutkinta paljasti 18 riskiveturia Suomessa: Vaara kaikille rautateiden käyttäjille
-
11:05
Kärpät ajautumassa negatiiviseen kierteeseen, SaiPan iskukyky lyö ällikällä – "Ihmeellisimpiä tarinoita vuosikausiin"
-
11:01
F1-varikolla hämmästellään mysteerivaihdosta: "Sain potkut"
-
10:57
Alle joka toinen naimisiin ennen 50. ikävuottaan
-
10:57
Video näyttää, kuinka talo roihusi vaarallisesti lähellä Rovaniemen juna-asemaa – poliisi pyytää vihjeitä talon lähellä liikkuneista
-
10:39
Poliisi: Lahden epäillyllä ei yhteyksiä terroristijärjestöihin
-
10:32
Liki 40 onnettomuutta päivässä: Lounais-Suomen poliisilaitos varoittaa autoilijoita nyt "huomattavan suuresta riskistä"
-
10:13
Pöllöraati: SAK:n 10 prosentin vaatimus on vaarallinen – "Ei neuvotteluista voi tulla pois viiden prosentin kanssa"
-
10:10
Liam Paynen 14 vuoden takainen pahaenteinen Twitter-päivitys lähti leviämään somessa laulajan hautajaisten jälkeen
-
Lataa lisää