Vältä auton pakkaamisen kavalat vaaranpaikat – laiminlyönti uhkaa autoasi ja turvallisuuttasi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miten helppoa henkilöautoon on lastata ylikuormaa ja miten se käytännössä vaikuttaa auton hallintaan ja liikenneturvallisuuteen?

Vastaus: Suurinta sallittua henkilömäärää tai suurimpia sallittuja massoja ei saa ylittää.

Kun auton rekisteritiedoissa ilmoitetusta suurimmasta sallitusta kokonaismassasta vähennetään ajoneuvon oma massa, saadaan selville auton kantavuus. Kantavuudella tarkoitetaan, paljonko kyseessä olevaan autoon voidaan ottaa kuormaa – siis yhteensä tavaroita ja matkustajia. Kuljettajan massa (75 kg) on sisällytetty ajoneuvon omamassaan. 

Matkustajia autossa saa olla enintään rekisteritietoihin merkityn paikkaluvun mukainen määrä (poikkeuksena liikennepalvelulain mukaisessa henkilökuljetuksessa käytettävä linja-auto). Tärkeää on huomioida, että matkustajien paino ottaa osansa auton kantavuudesta.

Ylikuorma saattaa aiheuttaa esimerkiksi sen, että jousten joustovara loppuu kesken tai maavaran pienennyttyä auton pakoputki tai joku muu alustan osa tarrautuu esimerkiksi hidastetöyssyyn tai vaikkapa hieman kohollaan olevaan kaivon kanteen. Molemmat tilanteet saattavat johtaa auton hallinnan menettämiseen tai ainakin aiheuttavat vaurioita autolle.

Liika kattokuorma vaarantaa turvallisuuden

Mikäli auton katolla on tarkoitus kuljettaa tavaraa, pitää selvittää, mikä on auton suurin sallittu kattokuorma. Jos auton katolla on liikaa kuormaa, nousee sen painopiste korkeammalle kuin on suunniteltu. Ajossa tämä näkyy tavallista suurempana kallisteluna kaarteissa sekä muutenkin arvaamattomana käytöksenä. 

Jotta ajo-ominaisuudet ja turvallisuus eivät kärsisi, on auton suurin sallittu kattokuorma määritelty pääsääntöisesti varsin alhaiseksi. Esimerkiksi suositun, uuden Skoda Octavia farmarin kohdalla se on 75 kilogrammaa. Lastatessa on olennaista huomata, että taakkatelineen ja suksiboksin paino ovat jo osa tätä kattokuormaa.

Jaa painopiste molemmille akseleille

Autolle on myös määritelty suurimmat sallitut akselimassat erikseen etu- ja taka-akseleille. Vaikka nämä arvot löytyvät helposti auton rekisteritiedoista, on niiden tarkastaminen käytännössä kotikonstein aika hankalaa. Maalaisjärkeä käyttäen on auto kuitenkin suhteellisen helppo pakata niin, että painopiste jakautuu sopivasti molemmille akseleille. 

Tavaratilassa painavimmat tavarat tulisi laittaa pohjalle ja tukea tiukasti takapenkin selkänojaan. Näin kuorman painopiste saadaan taka-akselin päälle. Taka-akselin takapuolella oleva kuorma painaa perää vipuvarren tavoin alaspäin rasittaen jousitusta ja iskunvaimentimia kohtuuttoman paljon.

Erittäin takapainoinen kuorma myös keventää auton etupäätä ja heikentää näin eturenkaiden pitoa ja auton ohjattavuutta. Lopputuloksena on helposti auton aliohjautuminen. 

Liian takapainoinen kuorma aiheuttaa myös sen, että auton valot näyttävät kohtuuttoman ylös – siitäkin huolimatta, että kuljettaja olisi muistanut säätää valojen korkeuden kuormitusta vastaavaksi tai että auton valoissa olisi automaattisäätö. Käytännössä säätövara loppuu kesken, jos kuorma on sijoitettu väärin.

Näin kuormaat perävaunun oikein

Myös perävaunua kuormattaessa pitää olla tarkkana, ettei tee liian painavaa kuormaa.

Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa löytyy perävaunun rekisteritiedoista. Usein kuitenkin vetoauton rekisteritiedoissa määritelty suurin sallittu perävaunumassa on pienempi ja näin ollen määräävä. On myös mahdollista, että auton rekisteritiedoissa mainittu yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa rajoittaa joko auton tai perävaunun kuormaamista.

Jos perävaunu on varustettu kuomulla, lisälaidoilla tai pressukapellilla, ei niiden painoa ole huomioitu perävaunun omamassaa määritettäessä. Ne ovat lisävarusteita, joiden massa on ikään kuin osa kuormaa eli ne vähentävät kuormauskykyä. Esimerkiksi kuomuja on saatavilla eri korkeuksilla, jolloin myös niiden painot vaihtelevat.

Perävaunu on kuin keinulauta. Jos sen kuorman painopiste jää perävaunun akselin takapuolelle, pyrkii vaunun aisa nostamaan auton perää. Tällöin yhdistelmä lähtee erittäin helposti heittelehtimään jo hyvin alhaisissakin nopeuksissa, jopa suoraan ajettaessa.

Tyypillisesti tällaisen nosteen perävaunussa saa aikaan esimerkiksi kuljettamalla pitkää lautanippua, joka ylittää perävaunun kuormatilan takareunan. Oikea tapa olisi avata ja irrottaa perävaunun etulaita ja laittaa puutavaranippu niin, ettei se aiheuta nostetta aisaan. 

Aisapainoa siis pitää olla, mutta sitä ei saa olla liikaa. Liika aisapaino painaa taas auton perää kohtuuttomasti alaspäin ja vaikuttaa auton käyttäytymiseen tavaratilaan lastatun takapainoisen kuorman tavoin. Yksinkertainen vinkki aisapainon määrittelemiseksi kotikonstein onkin, että jos pystyy nostamaan ilman kohtuutonta ponnistelua kuormatun perävaunun aisan maasta vetokoukkuun tai vetokoukusta maahan, on aisapainoa varsin sopivasti. 

Auton vetokoukulle on määritelty myös suurin sallittu pystykuorma, jota ei saa ylittää.

Rengaspaineet kuormituksen mukaisiksi

Auton käyttöohjekirjassa on neuvottu oikeat rengaspaineet erikseen pienelle ja suuremmalle kuormalle. On tärkeää, että kuljettaja huolehtii paineet kuormituksen mukaisiksi. Vajaapaineisen renkaan käyttäytyminen väistötilanteessa tai kaarteessa saattaa yllättää kuljettajan. Se myös vaurioituu herkemmin. 

Mikäli autoon on kytketty perävaunu, on huolehdittava myös perävaunun rengaspaineista.

Katso videolta, miten katolleen kääntynyt auto saadaan hinausauton lavalle.

teppoboksi teppo vesalainen


Lue myös:

    Uusimmat