Mitä pitää ottaa huomioon, kun kuormaa kevytperävaunua? Simppeli nyrkkisääntö helpottaa urakkaa

8:41img
Videolla näytetään, miten peräkärry kuormataan.
Julkaistu 04.05.2024 11:15
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Sallituissa massoissa pysyminen, kuorman oikea sijoittaminen ja sen paikallaanpysymisen varmistaminen ovat hyvät lähtökohdat kuljetuksen onnistumiselle.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys:  Mitä pitää huomioida kuormattaessa kevytperävaunua?

Vastaus: Ennen perävaunun kuormaamista, on varmistettava sen liikennekelpoisuus. Koska kevytperävaunuja ei tarvitse käyttää määräaikaiskatsastuksissa, on erityisen tärkeää, että käyttäjä huolehtii sen turvallisesta käyttökunnosta itse. Vastoin monesti vallitsevaa käsitystä myös perävaunut tarvitsevat säännöllisiä tarkastuksia ja huoltoa.

Myös perävaunua kytkettäessä pitää olla huolellinen.

Ei ylikuormaa

Suurimpia sallittuja massoja ei saa ylittää sen enempää perävaunun, akselien, auton, yhdistelmän kuin vetokoukunkaan osalta. Kuormauksesta puhuttaessa tarkoitetaan aina todellisia massoja ajotilanteessa.

Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa löytyy sen rekisteritiedoista. Usein kuitenkin vetoauton rekisteritiedoissa määritelty suurin sallittu perävaunumassa jarruitta on pienempi ja näin ollen määräävä. On tärkeää perehtyä kuormattavan materiaalin tai maa-aineksen ynnä muun painoon ja huolehtia, ettei ylikuormaa tule otettua. Esimerkiksi hiekkaa tai polttopuita ei läheskään aina pysty kuormaamaan vaunun kuormatilan laitojen yläreunan korkeudelle massarajoitteiden tullessa vastaan jo paljon aiemmin.

On myös mahdollista, että auton rekisteritiedoissa mainittu yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa rajoittaa auton kuormaamista perävaunun ollessa kytkettynä ja kuormattuna.

Lue myös: Ammattilaisen vinkit: Miten peräkärryn saa menemään peruuttaessa haluttuun suuntaan?

Aisapainolla on olennainen vaikutus auton hallintaan

Kuorman sijoittaminen oikeaan kohtaan on tärkeää, jotta aisapainosta muodostuisi sopiva. Juuri aisapaino on keskeisessä roolissa yhdistelmän käyttäytymisen kannalta. 

Aisapainoa pitää olla hieman. Mikäli kuorma sijoitetaan väärin ja aisaan kohdistuu nostetta, pyrkii perävaunu nostamaan vetoauton perää. Tällöin yhdistelmä lähtee herkästi voplaamaan ja karkaa kuljettajan hallinnasta jo alhaisissakin nopeuksissa – jopa suoralla tiellä. Näin tapahtuu helposti esimerkiksi pitkiä lautoja kuljetettaessa.

Aisapaino on säädettävissä yksinkertaisesti siirtämällä kuormaa. Keskiakseliperävaunuhan käyttäytyy kuin keinulauta, eli kuorman painopisteen siirtyessä taaksepäin aisapaino pienenee. Vastaavasti siirrettäessä kuormaa eteenpäin saadaan aisapainoa lisättyä. 

Vedettäessä henkilöautolla keskiakseliperävaunua saa aisapaino olla enintään 10 prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta.  Alaspäin painava voima ei saa kuitenkaan ylittää kytkettäville ajoneuvoille eikä kytkentälaitteille sallittuja voimia. Vetokoukulle sallitun pystykuorman enimmäismäärän saat selville tutustumalla auton ja vetokoukun käyttöohjeisiin. 

"Hyvä nyrkkisääntö arkea helpottamaan on, että jos saa ilman kohtuutonta ponnistelua nostettua perävaunun aisan vetokuulaan tai pois siitä, on aisapainoa todennäköisesti melko sopivasti."

Liian suuri aisapaino painaa auton perää alaspäin ja keventää samalla auton nokkaa. Myös tämä vaikeuttaa yhdistelmän hallintaa, erityisesti käännyttäessä. Lisäksi liian suuri aisapaino aiheuttaa sen, että auton valot näyttävät liian ylös eikä korkeudensäätö enää riitä ongelmaa korjaamaan. Tällöin valot häikäisevät vastaantulijoita.

Vaikka aisapaino olisi melko helpostikin todennettavissa esimerkiksi henkilövaa’an avulla, on arjen realismia, ettei aisapainoa tule kovin herkästi puntaroitua. Hyvä nyrkkisääntö arkea helpottamaan on, että jos saa ilman kohtuutonta ponnistelua nostettua perävaunun aisan vetokuulaan tai pois siitä, on aisapainoa todennäköisesti melko sopivasti. Mikäli voimaa tarvitaan paljon, on kuorman painopiste liian edessä. Jos aisa ei puolestaan pysy maassa tai pomppaa vetopäätä avattaessa itsestään irti vetokuulasta, on kuorma liian takana.

Lue myös: Näin peräkärryn kanssa peruuttaminen sujuu noviisilta: "Pääsinkö mä läpi?"

Painopiste matalalle ja keskelle

Aisapainon lisäksi kuorman sijoittelussa on tärkeää, että kuormasta tehdään mahdollisimman matala ja yhtenäinen kokonaisuus. Kuorman painopisteen on siis syytä olla mahdollisimman alhaalla ja lähellä perävaunun pituussuuntaista keskiviivaa. 

Kuorma ei saa sivusuunnassa ylettyä kuormatilan ulkopuolelle. Pituussuunnassa kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle. Käytännössä kevytperävaunua kuormatessa turvallinen ja järkevä ylitys eteenpäin rajoittuu kuitenkin vain kuomatilan – ei ajoneuvon – uloimman osan ylittämiseen. Tällöinkin ylitys on rakennettava niin, että se on pisimmillään vetoaisan kohdalla, jolloin vältetään käännyttäessä vetoauton takakulmien osuminen kuormaan. 

Ylitys on merkittävä aina, jos kuorma ulottuu ajoneuvon edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli metrin ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle. Merkintään käytetään päiväsaikaan punaista lippua ja hämärällä tai pimeällä valoa ja heijastinta. Valojen ja heijastinten väreissä tulee noudattaa samaa logiikkaa kuin autojen valoissa yleisesti.

Lue myös: Kummalla tavalla autosi toimii? Kahden identtisenkin auton valoissa voi olla merkittävä ero

Kuorman paikallaanpysymisen varmistaminen

Kun kuorma on löytänyt oikean paikkansa, on kuljettajan vielä huolehdittava tukemalla ja sitomalla, että kuorma myös pysyy paikallaan koko kuljetuksen ajan. 

Koska oikean aisapainon saamiseksi raskaimmat tavarat on saatava perävaunun akselien kohdalle, ei niitä saada tuettua suoraan kuormatilan etureunaan. Tällöin tukemisessa voi käyttää apuna esimerkiksi tyhjiä kuormalavoja. Kun kuormalavan tai -lavat tukee järkevässä asennossa kuormatilan etureunaan ja sen jälkeen kuormattavat tavarat lavoihin on kuorma hyvin tuettu ajosuuntaan. 

Yhdessä tuennalla ja sidonnalla varmistetaan, ettei kuorma putoa kyydistä tai pääse liikkumaan kuormatilassa.

Ajotilanteessa liikkuva kuorma aiheuttaa äkillisen muutoksen aisapainoon, jolloin yhdistelmän käyttäytyminen voi yllättää kuljettajan. 

Lue myös: Mitä autoilijan pitää ottaa huomioon ennen venetrailerin vetämistä? Asiantuntija muistuttaa kahdesta olennaisesta asiasta

Sidontaan tulisi käyttää asianmukaisia ja riittävän vahvoja kuormaliinoja. Liinojen lujuus ja määrä kannattaa mieluummin yli- kuin alimitoittaa. Tietynlaisen kuorman sidonnassakin saattaa tyhjistä kuormalavoista olla apua. Esimerkiksi pihalaattakuorman päälle väärin päin asetetuilla kuormalavoilla saadaan liinat sitomaan kaikki laatat perävaunun kuormatilan pohjaa vasten. Mikäli kuorman tuennassa tai sidonnassa päätyy käyttämään kuormalavoja tai vastaavia, on tärkeää huomata, että myös lavojen paino on osa kuorman painoa.

Kuormasta riippumatta sidontaliinojen kireys on syytä tarkastaa aika-ajoin matkan aikana. Tärkeää on huomata, ettei yhdenkään sidontavälineen pettäminen tai löystyminen saa olennaisesti vaikuttaa sidonnan lujuuteen.  

Lue myös: Miten säästää auton rengaskuluissa? Lue ammattilaisen vinkit ja vältä virheet – "Saattaa vaurioittaa pysyvästi"

teppoboksi teppo vesalainen

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Autot