Kuka vie viimeiset rallipestit Fordilta? M-Sportin pomolta suomalaisittain mukava vihjaus

1:09img
Video: Citroen ilmoitti vetäytyvänsä MM-rallista, Esapekka Lapilta lähti työt alta
Julkaistu 01.12.2019 20:00

Aki Hietavala – MTV URHEILU

Rallin MM-sarjan ensi kauden talleista vain M-Sport Ford ei ole vielä julkistanut kuljettajakokoonpanoaan sesongiksi 2020.

Suurella todennäköisyydellä suomalaiskuski Teemu Suninen saa jatkaa Fordin puikoissa, minkä myötä vapaana on vain yksi ajopaikka. Tätä pestiä kärkkyy moni huippukuski, kuten Craig Breen, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke, Esapekka Lappi sekä viime kaudella Fordilla ajanut Gus Greensmith ja epäonnen soturi Hayden Paddon.

Myös konkari Jari-Matti Latvala on vailla ajopestiä, mutta tuurilainen kertoi aiemmin, että haluaa jatkaa Toyotan puikoissa yrittäen itse kerätä rahoitusta 2-5 MM-ralliin.

M-Sportin nokkamies Malcolm Wilson korostaa saksalaisen Rallye Magazin -lehden sivuilla, että tiimi haluaa tälläkin kertaa panostaa nuoreen kuljettajaan.

– Me haluamme suosia nuoria kuskeja, joiden kanssa voimme tehdä yhteistyötä monen vuoden ajan auttaen häntä voittamaan lopulta mestaruuden, Wilson sanoo.

LUE MYÖS: Ott Tänakin leiristä täyslaidallinen kohti Toyotaa – Tommi Mäkinen, Jari-Matti Latvala ja Timo Jouhki saavat osansa

Lappi on kovemman kaliiberin miehistä nuorin, joten Wilsonin suunnitelmat voisivat koskea juuri pieksämäkeläistä. Greensmith on koko porukan nuorin, mutta britin näytöt ovat myös ohuimmat.

Juttu jatkuu kuvan alla. 16.1.42276829

Esapekka Lapin tulevaisuus rallin MM-sarjassa on epäselvä. 

Lapin puolesta puhuu myös taloudellinen puoli, sillä suomalaiskuski saanee vielä ensi vuodesta täyden palkan Citroenilta, joka päätti vetäytyä WRC-karkeloista. Fordilla jo muutaman kauden ajanut Suninen kuuluu myös nuorempaan polveen, joten jatkosopimus olisi siinä mielessä järkevä veto M-Sportilta. Talli on myös panostanut paljon Sunisen kehitykseen kohti MM-sarjan huippua.

M-Sport haluaa ensi kaudeksi MM-sarjaan vähintään kaksi autoa. Myöskään kolmen auton ajattaminen ei ole mahdottomuus. Kolmannessa autossa voisi kiertää kuljettaja hieman Hyundain viime kauden tyyliin.

– Kuten joka kaudella, niin me haluamme osallistua jokaiselle pätkälle kahdella autolla. Yhdellä autolla MM-sarjaan osallistuminen ei ole järkevää taloudellisesti eikä urheilullisesti, Wilson toteaa.

– Kaikki on vielä auki, mutta haluamme olla mukana ensi kaudella ja olemme jo tehneet esimerkiksi matkavalmisteluja. Suunnittelemme antavamme kahdelle kuskille mahdollisuuden ajaa täysi kausi, mutta mietimme myös kolmatta autoa. Siinä voisi olla mahdollisuus (Gus) Greensmithille, (Hayden) Paddonille tai jollekin muulle, tiimipomo Richard Millener säestää. 

Tuoreimmat aiheesta

Ralli