Jari-Matti Latvalaa ehdotettiin takaisin WRC-kuskiksi – suomalainen esittää nyt "henkilökohtaisen" Hyundai-toiveensa

Hyundai-kuljettaja Thierry Neuville kohautti mainitsemalla Jari-Matti Latvalan yhtenä nimenä, joka ansaitsisi paikan tallin WRC-kuskina. Toyotan tallipäällikkönä toimiva Latvala tekee intressinsä selviksi ja pohtii Hyundain kuskipäätöksiä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Hyundain WRC-kuljettajakokoonpano on menossa ensi kaudeksi uuteen uskoon, ja vain Thierry Neuvillen jatko tallissa on saletti. Virolaistähti Ott Tänak ilmoitti, ettei jatka Hyundailla ensi vuonna, eikä Oliver Solbergiakaan nähdä tulevalla kaudella Hyundain puikoissa, sillä tiimi ei jatkanut nuoren ruotsalaisen sopimusta.

Espanjalaiskonkari Dani Sordo saattaa jatkaa osa-aikaisena kuskina, mutta Hyundailla on tällä erää paikka auki vähintään kahdelle WRC-kuskille.

Pakan ollessa auki MM-sarjassa kolmantena olevalta belgialaiskuljettaja Neuvillelta udeltiin, ketä Hyundailla voisi olla ensi kaudella hänen kanssaan ajamassa. Vastaus oli suomalaisvinkkelistä huomiota herättävä.

– Paljon on kokeneita kuskeja, kuten Andreas (Mikkelsen) ja Elfyn (Evans), joskin olen ymmärtänyt, ettei Elfyn ole saatavilla. Onhan tuossa myös Jari-Matti (Latvala) eli paljon kokeneita kuskeja, jotka ansaitsisivat paikan, Neuville heitti Katalonian MM-rallin kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.

Kahden edellisen vuoden MM-kakkosella Evansilla on Toyotan kanssa sopimus vielä ensi kaudesta, olkoonkin että Tänak voi sotkea vielä soppaa, jos hän haluaisi palata Toyotalle. MM-sarjassa viimeksi Ruotsin rallissa 2020 ajaneen ja 2019 kokonaisen kauden kuskina läpi vieneen Latvalan paluu WRC-kuskiksi on sen sijaan utopistista.

Toyota on nyt voittanut Latvalan tallipäällikköyden aikana kahtena vuonna kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruudet, ja suomalaispomo vahvistaa Neuvillen lausunnosta kysyttäessä, ettei ole laivaa jättämässä.

– En ole lähdössä Toyotalta minnekään. Se oli kiva kommentti Thierryltä, mutta saattoi siinä olla puolet vitsiäkin mukana, Latvala sanoo MTV Urheilulle.

– Olen todennut, että olen tässä hommassa enkä lähde enää MM-sarjaa ajamaan. Olen sanonut, että haluan jossain vaiheessa yhden MM-osakilpailun Suomessa ajaa, mutta ei muuta. 

Latvalalle kilpa-ajamisen tyydytyksen tuovat vanhoilla ralliautoilla kaasuteltavat Historic-kilpailut, joita hän käy kurvailemassa.

– Ne ovat erilaisia kisoja ja niissä on erilaisia paikkoja, joissa ei ole tullut oltua. MM-sarjaa on tullut kierrettyä. Historicissa ja EM-sarjassa tulee uusia teitä ja uusia maita. Niihin on mielenkiintoisempaa lähteä.

"Ikä ei olisi ongelma"

Vuonna 1985 syntyneen Latvalan 37 vuoden ikä ei sinänsä olisi este paluulle WRC-pilotiksi. Esimerkiksi kahdeksannen maailmanmestaruutensa viime vuonna voittanut ja osan kaudesta tänä vuonna Toyotalla ajanut Sébastien Ogier on Latvalaa kaksi vuotta aiemmin syntynyt, mutta edelleen huippuvedossa, mistä tuoreimpana esimerkkinä viikonlopun Katalonian MM-rallin voitto.

11 vuotta Latvalaa aiemmin syntynyt Sébastien Loeb voitti M-Sportin Fordilla kauden avanneen Monte Carlon MM-rallin.

Latvala huomioi myös muun muassa, että puolikkaan kauden Hyundailla kelpo malliin vetänyt Dani Sordo on häntä vuoden vanhempi.

– Ikä ei olisi ongelma. Mutta vaikka ajan Historic-autoja, en ole ajanut pariin vuoteen tehdasautoa, joka on paljon nopeampi ja jossa kilometrivauhti on kovempaa. Pitäisi ajaa testiä ja pystyä totuttautumaan kovaan vauhtiin. Jos on ollut ajamatta, se vaikuttaa.

– Esimerkiksi Loebin etuna on ollut se, että hän ajaa jatkuvasti kaikenlaista; Extreme E:tä ja on käynyt radalla.

Latvala vertaa, että esimerkiksi jääkiekossa ja jalkapallossa vaaditaan yhtä lailla tuntuman ylläpitämistä treenein. 

– Taito ei katoa koskaan, mutta se viimeinen vauhti, viimeiset viisi prosenttia, vaatisi testaamista.

"Toivoisin, että paikka olisi Suniselle"

Mutta mitä Latvala uskoo Hyundain tekevän? Olisiko Hyundailla WRC2-luokassa ajaneelle, tuoreeltaan Kataloniassa luokkavoiton ottaneelle Teemu Suniselle paikka Hyundain WRC-kuskiksi?

– Minä toivoisin henkilökohtaisesti, että se olisi Suniselle. Siellä on tällaisia kuskeja ehdolla kuin Mikkelsen ja Suninen. He varmasti miettivät niitä.

Latvala puntaroi, ajaako Hyundai ensi vuonna kolmella vai neljällä autolla, mutta pohtii, että tiimi arvostanee WRC-luokan kokemusta.

– He, jotka ovat tuolla ajaneet, ovat nimenomaan Mikkelsen ja Suninen. He olisivat siinä mielessä loogisia valintoja.

Takavuosina WRC-luokan kausiakin ajanut Mikkelsen on WRC2-luokan puolustava mestari ja tämänkin vuoden kärkikuski. M-Sportilla aiemmin WRC-kausia ajanut Suninen on puolestaan ajanut Hyundain WRC-autolla yhden osakilpailun viime vuoden lopussa.

Hyundailla ei ole Latvalan sanojen mukaan kuitenkaan "ihan helppo tilanne".

– On nuoria kuljettajia, mutta sellaisia kuljettajia, joilla on WRC-kokemusta, ei ole tällä hetkellä kovin paljon tarjolla.

Lue myös:

    Uusimmat