Kuluttaja-asiamies piti Silmäaseman markkinointia sopimattomana – "Edellytetään yleensä asiallisuutta ja tavallista suurempaa luotettavuutta"

S-ryhmän bonukset korostuivat markkinoinnissa.

Kuluttaja-asiamies on puuttunut Silmäaseman markkinointiin, jonka pääviestinä oli silmäleikkauksesta kertyvä S-ryhmän bonus, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV). Markkinointi, jossa lisäetu korostuu itse tuotteen asemasta, on kuluttaja-asiamiehen mukaan sopimatonta.

Lisäksi Silmäasema antoi bonuksen saamisen kestosta tietoa, joka kannusti kuluttajaa tekemään ostopäätöksen välittömästi.

KKV kertoo, että Silmäasema markkinoi palveluaan muun muassa lauseilla "Nyt bonusta kaikista silmäleikkauksista 31.12.2021 asti!" ja "Nyt Bonusta kaikista silmäleikkauksista rajoitetun ajan".

Mainoksista sai näin sen kuvan, että kyseessä oli poikkeuksellinen mahdollisuus. Silmäasema kuitenkin jatkoi kampanjaa 31.12.2021 jälkeenkin.

Kuluttaja-asiamies piti tärkeänä puuttua Silmäaseman markkinointiin myös siksi, että lisäetua käytetään terveydenhuollon palvelun yhteydessä.

–  Terveyspalvelujen markkinoinnilta edellytetään yleensä asiallisuutta ja tavallista suurempaa luotettavuutta. Silmäaseman markkinointi oli myös vastoin alan omia itsesääntelyohjeita, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

KKV kertoo, että Silmäasema on muuttanut markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaiseksi.

Lue myös:

    Uusimmat