Kuluttaja-asiamies antoi huomautuksen Powerille. Power on sitoutunut korjaamaan puutteet.
Kuluttajasuojalain mukaan yrityksen on ilmoitettava alin hinta, jolla tuotetta on markkinoitu viimeisen 30 päivän aikana, kun tuotetta markkinoidaan alennuksella tai alennettuun hintaan.
Kuluttaja-asiamies kertoo joutuneensa huomauttamaan kodinkoneita ja elektroniikkaa myyvää Poweria.
Powerin tuotteiden yhteydessä Hullut Päivät -tarjouskuvastossa syksyllä 2023 sekä yrityksen Facebook- ja TV-mainonnassa esitettiin hinnanalennusta kuvaavia ilmaisuja, kuten "tarjous". Mainoksissa ei kuitenkaan viitattu millään tavoin alimpaan hintaan, jolla tavaraa oli markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Näin ollen hinnanalennusmarkkinointi oli lainvastaista.
– Alimman hinnan ilmoittamisvelvollisuus lisää avoimuutta ja varmistaa, että kuluttajat saavat tiedon todellisesta hinnanalennuksesta, muistuttaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Lue myös: Urheilukauppa XXL laittoi kajakin kovaan alennukseen, mutta alle unohtunut vanha hintalappu herättää kysymyksiä
Tämä mätti tarjouskuvastossa
Lisäksi kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan Powerin tarjouskuvastossa luki jokaisella sivulla teksti "alennukset laskettu tarjousta edeltävästä alimmasta hinnasta 30 päivän aikana, joka on ollut saatavilla lehden painoonmeno[n] ajankohtana".
Alimpana hintana on kuitenkin aina ilmoitettava hinta, jolla tavaraa on tosiasiassa markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Printtimarkkinoinnin kohdalla tämä tarkoittaa siis sitä, ettei hinnanalennuksen kohteena olevan tavaran alinta hintaa voi alentaa enää markkinointimateriaalin painoon menon jälkeen.
Kuluttaja-asiamies huomautti Poweria hinnanalennusmarkkinoinnin puutteesta, ja Power sitoutui korjaamaan puutteet kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.
Lue myös: Miten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"
Kuluttajalle olennainen tieto ilmoitettava selkeästi
KKV muistuttaa tiedotteessaan, että kuluttajalle on olennaista tietää alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Tämän vuoksi alin hinta on ilmoitettava selkeällä ja näkyvällä tavalla niin, että kuluttajan huomio kiinnittyy siihen luontevasti.
Printtimarkkinoinnissa alin hinta tulee esittää näkyvästi mainoksessa eikä vain yrityksen nettisivuilla. Verkkomarkkinoinnissa puolestaan alimman hinnan on oltava esillä eikä vaikkapa linkin takana.
– Kuluttajan on saatava alin hinta tietoonsa pelkästään mainosta silmäilemällä ilman, että hänen täytyy erikseen tehdä jotain, kuten klikata linkkiä, Väänänen muistuttaa.
Lue myös: KKV varoittaa sänkyfirmasta – harkitse asiointia tarkkaan!
Kuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"
Black Friday -tarjouksista kymmeniä valituksia vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihetta
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähde: KKV