Huomasitko, että autojen huolto- ja korjausehdot muuttuivat? – "Yleisimpiä aiheita, joista ollaan yhteydessä kuluttajaneuvontaan"

Kun auton huollosta ja korjauksesta sovitaan selkeästi, voivat sekä autokorjaamot että asiakkaat välttyä monelta ongelmalta. Uudistetuissa huolto- ja korjausehdoissa on pyritty luomaan aiempaa selvemmät pelisäännöt sopimusten laatimiseen sekä asiakkaan ja korjaamon vastuisiin eri tilanteissa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedottaa moottoriajoneuvojen huolto- ja korjausehtoihin viime kesänä tulleista muutoksista, joiden taustalla on tavoite saada ne vastaamaan paremmin todettuja tarpeita ja tämän päivän toimintaympäristöä.

Kesäkuun alussa voimaan tulleet uudet ehdot perustuvat nykyiseen lainsäädäntöön, ja ne auttavat korjaamoa palvelemaan sekä ohjaamaan asiakasta oikein. Ehtojen tavoitteena on myös lisätä kuluttajien tietoisuutta oikeuksistaan.

– Ongelmat autojen huolloissa ja korjauksissa ovat yksi yleisimpiä aiheita, joista kuluttajat ovat yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Toivomme, että uusien ehtojen avulla voidaan ehkäistä jo etukäteen erimielisyyksiä, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylijohtaja Katri Väänänen kertoo KKV:n tiedotteessa.

Etämyynnin säännökset tutuiksi

Uusissa ehdoissa on huomioitu erityisesti se, että sopimus korjaus- ja huoltotöistä tehdään nykyään usein puhelimitse tai sähköisesti.

Tällöin on sovellettava etämyynnin säännöksiä, joiden perusteella töille on lähtökohtaisesti 14 päivän peruuttamisoikeus. Korjaamon on myös annettava asiakkaalle tietyt asiakirjat, kuten tilausvahvistus ja peruuttamisohjeet.

KKV:n mukaan uusissa ehdoissa on myös selkeät ohjeet työn hinnoitteluun ja lisätöihin. Itse työ on suoritettava sovitussa ajassa huolellisesti ja ammattitaitoisesti noudattaen valmistajan kyseistä automallia varten laatimia ja nimenomaan Suomen olosuhteisiin tarkoitettuja huolto- ja korjausohjeita.

Selkeämpi vastuunjako

Uusissa ehdoissa määritellään KKV:n mukaan erilaiset virhe- ja viivästystilanteet sekä niihin liittyvät vastuut.

Työn tulee vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on suoritetun työn yhteydessä aihetta olettaa. Korjaamon on tarvittaessa osoitettava, että työ on tehty sovitulla tavalla, ammattimaisesti ja huolellisesti sekä asiakkaan edut huomioon ottaen.

Asiakkaan kontolla puolestaan on ennen korjaamisen aloittamista ilmoittaa virheestä ja varmistaa, ettei hän omalla toiminnallaan aiheuta enempää vahinkoa esimerkiksi jatkamalla ajoneuvon käyttöä vian ilmettyä. Jos asiakas ei noudata tätä velvoitetta, korjaamon vastuu lisävahingoista on vain rajallinen tai voi poistua kokonaan.

Uusia ehtoja ovat olleet valmistelemassa Autoalan Keskusliitto (AKL), Autotuojat ja -teollisuus ry, kuluttaja-asiamies sekä kuluttajariitalautakunta.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lue myös:

    Uusimmat