Kuluttajaliitto pettyi Energiaviraston määrittelyyn toimitusvelvollisten sähkösopimusten kohtuuhintaisuudesta, kertoo liitto tiedotteessaan.
Se katsoo, ettei Energiaviraston ensimmäinen päätös sähkön toimitusvelvollisuussopimusten hinnoista tuo kuluttajille tarvittavaa helpotusta kohtuuttomia hinnankorotuksia vastaan.
Sähkömarkkinalain säännökset hinnoittelun kohtuullisuudesta koskevat vain toimitusvelvollista sähkön vähittäismyyntiä. Toimitusvelvollisuus tarkoittaa sitä, että lain mukaan kunkin jakeluverkon sähkön vähittäismyynnin johtavan yhtiön on tarjottava kuluttajille sähköä kohtuulliseen hintaan.
Virasto linjasi, että hinnan kohtuullisuutta arvioidaan vertaamalla hintaa vastaavan sähkösopimustyypin keskimääräiseen markkinahintaan.
Kuluttajaliiton pääsihteerin Juha Beurling-Pomoellin mukaan kriisiaikana sähkömarkkinat eivät toimineet hinnoittelun osalta kuluttajan näkökulmasta kohtuullisesti
Kuluttajariitalautakunnan linjaus on suositus
Myös kuluttajariitalautakunta linjasi aiheesta aiemmin.
Sen mukaan toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksen hinnan korotus on kohtuuton, jos se aiheuttaa yli 15 prosentin ja samalla vähintään 150 euron maksujen nousun vuodessa.
Määräaikainen sähkösopimus taas voi olla hinnaltaan kohtuuton, jos sopimuksen voimassaoloaikana vastaavien määräaikaisten sähkösopimusten hinta on keskimäärin 15 prosenttia alempi.
Kuluttajaliiton mukaan kuluttajilla ei ole edelleenkään vahvoja oikeussuojakeinoja kohtuuttomien hinnankorotusten tai hinnoittelun kohtuuttomuuden varalta, koska kuluttajariitalautakunnan linjaus kalliiden määräaikaisten sähkösopimusten kohtuullistamisesta on vain suositus.
– Nämä päätökset ja linjaukset eivät nykymuodossaan ole riittäviä tuomaan kuluttajille tarvittavaa suojaa hinnan kohtuuttomia muutoksia vastaan. Viime talvesta tulisi nyt ottaa opiksi, eikä ajaa kuluttajia uudestaan kohtuuttomaan asemaan, vaan saada oikeudenmukaiset pelisäännöt tämän välttämättömyyshyödykkeen markkinoille, Beurling-Pomoell sanoo.