Kuluttajariitalautakunta linjasi juhannuksen alla sähkön hinnankorotusten ja sähkösopimusten kohtuullisuudesta.
Kuluttajariitalautakunta on ratkaissut hiljattain kaksi tapausta, joiden myötä se on ottanut kantaa sähkön hinnan korotuksien kohtuullisuuteen.
Ensimmäisessä tapauksessa toistaiseksi voimassa olevassa sähkösopimuksessa sähkön hintaa oli nostettu merkittävästi kertarysäyksellä. Toisessa tapauksessa määräaikaisen sopimuksen solmimisen jälkeen sähkön hinta markkinoilla oli pudonnut tuntuvasti, mutta kuluttajalle jäi käteen kallis kahden vuoden sopimus.
Kuluttajariitalautakunnan linjaukset eivät olleet yksimielisiä, vaan syntyivät äänestysten jälkeen.
Lue myös: Sähkön hinta laski ja sähkösopimus kaduttaa, onko mitään tehtävissä? – "Jälkiviisas on helppo olla"
Kohtuullisuuden ja kohtuuttoman raja
Kuluttajariitalautakunnan mukaan toistaiseksi voimassa olevan sähkösopimuksen hinnan korotus on kohtuuton, jos se aiheuttaa yli 15 prosentin ja samalla vähintään 150 euron maksujen nousun vuodessa.
Määräaikainen sähkösopimus puolestaan voi olla kohtuuton, jos sopimuksen voimassaoloaikana vastaavien määräaikaisten sähkösopimusten keskimääräinen hinta on vähintään 15 prosenttia alempi kuin tehdyssä sopimuksessa.
Vastaavaa 15 prosentin rajaa lautakunta on soveltanut aiemminkin tapauksissa, joissa on ollut kyse välttämättömyyshyödykkeiden hinnankorotuksista.
Sähkö on välttämättömyyshyödyke
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen tapauksessa myyjä oli perustellut korotusta sähkön hankintahinnan nousulla. Tämä ei kuitenkaan kuluttajriitalautakunnan mukaan riittänyt kertarysäyksellä tehdyn 34 prosentin korotuksen perusteeksi, sillä sähkö on kuluttajalle välttämättömyyshyödyke, jonka hinnalta on lupa odottaa pysyvyyttä ja vakautta.
– Vaikka korotukselle olisi liiketaloudelliset perusteet, se ei poista kohtuuttomuutta kuluttajan kannalta, kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg toteaa tiedotteessa.
Kuluttajariitalautakunta suositti hinnan sovittelemista äänin 7–2. Vähemmistöön jäänet lautakunnan jäsenet olivat sitä mieltä, että sähkön tapauksessa kohtuullisuutta ei voida arvioita muita välttämättömyyshyödykkeitä koskevan ratkaisukäytännön mukaan sähkön myynnin erilaisuuden vuoksi.
Lue myös: Ääriminimalisti Sari Simoska katkaisi yksiöstään sähköt ja muuttaa metsään: "Ihmiset ovat sitä mieltä, että tässä ei ole mitään järkeä"
Myyjän omilla sopimuksilla ei ole merkitystä
Määräaikaisen sähkösopimuksen kohdalla kuluttaja oli tehnyt kahden vuoden sopimuksen, jossa päiväsähkön hinnaksi oli syksyllä 2022 sovittu 29 senttiä ja yösähkön hinnaksi 12,9 senttiä kilowattitunnilta. Sähkön markkinahinta oli kuitenkin pudonnut huomattavasti pian sopimuksen solmimisen jälkeen.
Myyjä perusteli hinnan pysyvyyttä sillä, että siihen molemmat osapuolet olivat sopimusta tehdessä sitoutuneet. Lisäksi myyjä kertoi, että hekin ostavat sähkön tiettyyn hintaan jo ennakkoon, mistä johtuen kuluttajankin tuli hyväksyä hinnoittelu.
Kuluttajariitalautakunta totesi myös tässä tapauksessa, että kuluttajansuojalain mukaista kohtuuttomuutta arvioidaan lähtökohtaisesti vain kuluttajan näkökulmasta. Näin ollen asiaan ei vaikuta se, mihin myyjä itse on sitoutunut omia sopimuksia tehdessään.
Vuosi on kestettävä
Kuluttajariitalautakunta totesi linjauksessaan, että sähkön markkinahinnan yksittäiset muutokset sopimuskauden aikana eivät tee koko sopimuksesta kohtuutonta. Esimerkiksi määräaikaisen sopimuksen edullisuutta voidaan arvioida kunnolla vasta, kun koko sopimuskausi on kulunut.
Toisaalta sopimuskausi voi olla niin pitkä, että kuluttajan taloudessa sopimus voi johtaa kohtuuttomuuteen jo sen aikana, kun olosuhteet muuttuvat. Lautakunta katsoikin, että määräaikaisen sopimuksen kohtuullisuutta tulee arvioida myös vuositasolla, kun hintaa voidaan peilata markkinoilla tarjolla olleiden sopimusten keskihintoihin.
Määräaikaisen sopimuksen tapauksessa arviointia vuoden keskihintoihin ei voitu vielä tehdä, joten se ei tässä vaiheessa suosittanut hyvitystä.
Lue myös: Näin selviät laskujen maksamisesta vaikeinakin aikoina
Lähde: Kuluttajariitalautakunta