Kuluttajan asema on heikentynyt taksiliikenteessä

Kuluttajaliittoon on tullut paljon yhteydenottoja vuonna 2018 villiksi länneksi muuttuneen taksialan ongelmien takia. Yhteyttä otetaan niin palvelun saatavuudesta, hinnasta kuin turvallisuudestakin.

Taksiuudistuksen myötä taksien saatavuus heikkeni erityisesti maaseudulla päivystysvelvollisuuden poistuttua.

Kuluttajaliiton pääsihteerin Juha Beurling-Pomoellin mukaan kuluttajat ovatkin päätyneet taksiuudistuksen myötä eriarvoisiin asemiin. Beurling-Pomoellin mukaan uudistuksen voittajia ovat puhelinsovellusten maailmassa elävät kaupunkilaiset, jotka osaavat vertailla taksien hintoja.

– He pystyvät käyttämään kuluttajan valtaa eli vertailemaan ja valitsemaan itselleen mieluisen palvelun kaupungeissa. Heikommassa asemassa olevat kuluttajaryhmät, kuten maaseudulla asuvat vanhemmat ihmiset, ovat kuitenkin kärsineet, Beurling-Pomoell kertoo STT:lle.

Kuluttajaliiton mukaan taksien saatavuusongelmat on saatava korjattua erityisesti alueilla, joilla toimivaa joukkoliikennettä ei ole.

Lue myös:

    Uusimmat