Taksiyrityksen edustaja sanoo suorat sanat: "Villeillä takseilla törkeää ryöstöhinnoittelua"

Suomalaiset odottavat takseilta selkää ja edullista hinnoittelua ja turvallista kyytiä, mikä selviää Lähitaksin vastuullisuuskyselystä.

Huomenta Suomessa vieraillut Lähitaksin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala sanoi, että kuluttajat arvostavat taksiyritysten kotimaisuutta sekä sitä, että taksit noudattavat lakia ja valvovat laatua.

– Kuljettajien työolot ja koulutus koettiin tärkeäksi.

Laurilan mukaan hinnoittelun nouseminen tärkeimmäksi on erityisesti villien taksien epäselvä hinnoittelu. Taksin hinnoittelu ei ole yhtä selvää kuin kaupoissa esimerkiksi maitopurkin hinta.

– Tähän hinnoitteluun liittyy se ongelma, että tuolla on paikoin villeillä takseilla suoranaisesti aivan törkeää ryöstöviljelyhinnoittelua - voi olla paikoin jopa sata euroa Helsingin keskustassa lyhyetkin siirtymät, toteaa Lauriala.

Laurialan mukaan Traficomilta ja laista tulee rajoitteita.

– Mutta voidaan sanoa, että hinnoittelulle on paikoin leveät seinät ja korkeat katot eli se voi olla mitä sattuu!

 

Taksimatkasta voi sopia kiinteän hinnan

Taksiliiton mukaan lainsäädäntö mahdollistaa taksikyydille myös kiinteän hinnan eli asiakas voi varmistua hinnasta sopimalla siitä kuljettajan kanssa.

– Laki edellyttää myös, että hintatarra tulisi olla autossa, josta voisi esimerkkimatkanhinnasta tutustua hinnoitteluun. Kiinteä hinta olisi tietysti paras tapa varmistua hinnasta, neuvoo, laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salonen Suomen Taksiliitosta.

Salonen tarkentaa vielä, että autossa tulisi olla hintatarra, jos taksia ei ole etukäteen tilattu.

Laurialan mukaan taksin hinnoittelussa ongelmia on eniten pääkaupunkiseudulla.

– Pääasiallisesti näitä hinnoittelu ongelmia on ollut Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa, mutta turistisesonki on tuonut villejä takseja ja todella suurta hintavariaatiota myös Rovaniemelle.

Salonen muistuttaa, että lain uudistuksen tarkoitus oli hintojen vapauttaminen.

– Tässä on näitä lieve ilmiöitä, jotka liittyy ryöstöhinnoitteluun eli hinta ei ole se, mitä asiakas katsoo, mitä on sovittu.

Lähitaksin Lauriala ei toivo vanhaa aikaa ja lakia takaisin, mutta toiveissa on pelisääntöjen selkeytys, kaikkien taksien lainmukainen toiminta ja lieveilmiöiden edustajien saaminen alalta pois.

Näitä asioita toivotaan takseilta

Vastuullisuuden osa-alueet, jotka vaikuttavat eniten asiakkaan päätökseen taksipalvelua valittaessa:

Hinnoittelun selkeys, luotettavuus ja läpinäkyvyys: 78 %
Matkustajien turvallisuus: 72 %
Lakien ja säädösten noudattaminen sekä laadunvalvonta: 53 %
Taksiyrityksen kotimaisuus: 31 %
Sujuvasti toimivat asiakaspalautekanavat ja nopea reagointi palveluvirheisiin: 31 %
Kuljettajien ja muun henkilökunnan oikeudenmukaiset työolot: 30 %

Lähde: Lähitaksin kysely, joka toteutettiin 29.1.-5.2.2024.

Katso ylläolevalta videolta, mitä mieltä suomalaiset ja asiantuntijat olivat taksien vastuullisuudesta.

Lue myös:

    Uusimmat